یراق آلات با کیفیت پنجره های دوجداره:

امروزه یکی از مهمترین ویژگی و مزایای پنجره های دوجداره، ویژگی عایق بودن آنها می باشد که این امر تا حدود بسیار زیادی به نوع یراف آلات بکار رفته در تولید آنها منتهی می شود. یراق آلات با کیفیت پنجره های دوجداره و معرفی چند خصوصیت در شناسایی بهترین یراق پنجره دوجداره، موضوعی که قصد داریم در این مقاله از یو پی وی سی کالا اشاره کاملی به آن داشته باشیم

 تا انتهای این مقاله با ما باشید تا شما را با ویژگی یک یراق خوب برای پنجره های UPVC آشنا سازیم.

مفهوم واژه یراق آلات

اما قبل از تشریح موضوع پیرامون یراق آلات با کیفیت پنجره دوجداره بهتر است با واژه یراق و یا یراق آلات بیشتر آشنا شویم. واژه ی یراق آلات معمولاً به مکانیزم یا مجموع قطعاتی عموماً فلزی گفته می شود اغلب در کابینت های آشپزخانه، درب خانه و پنجره ها دوجداره به شکل مختلفی وجود دارد. به طور کلی یراق آلات وظیفه سهولت در باز و بسته شدن بخش متحرک  و یا درب این بخش از لوازم خانه را به عهده دارند. به عنوان مثال لولای کابینت که به عنوان یکی از یراق آلات پرکاربرد محسوب میشود وظیفه باز و بسته شدن  و تحمل وزن درب کابینت را به عهده دارد.

ساخت یراق آلات از زمانی شروع شد که ذوب کردن فلزات رواج یافت. از گذشته های دور انسان توانسته فلزات را ذوب کند با استفاده از ماشین آلات و قالب ها یراق آلات مورد نیاز زندگی خود را تامین سازد.

یراق پنجره دوجداره

پنجره های دوجداره از جمله مصالحی هستند که از یراق آلات در آنها به شکل گسترده ای استفاده میشود. در تعریف یراق آلات پنجره های دوجداره می توان گفت هر نوع قطعه ای شامل دستگیره، لولا، اسپانیولت، زبانه اسپانیولت و …. که سبب شود بخش متحرک یا بازشو پنجره قابلیت باز، بسته و قفل شدن را داشته باشد به عنوان یراق نامگذاری می گردد.

در حقیت یراق آلات به عنوان لوازم جانبی پنجره دوجداره نیز شناخته می شوند و نیروی وزنی لنگه پنجره یا درب به طور کامل به یراق آلات منتقل می شود.  به تعبیری دیگر آنچه که باعث عایق بندی خوب یک پنجره در برابر آلودگی صوتی می شود با استفاده از یک یراق خوب و استاندارد فراهم می شود از این رو می­توان گفت بیش از نیمی از عملکرد خوب یک پنجره در برابر کاهش هر نوع آلودگی و دوام پنجره در مقابل تدوام باز و بسته شدن، به نوع و کیفیت یراق آلات پنجره بستگی دارد.

از نحوه مونتاژ یراق آلات و انتخاب صحیح یراق متناسب با ابعاد پنجره نیز تاثیر بسزایی در میزان عملکرد پنجره دارد که نباید از آن غافل شویم لذا حساسیت انتخاب یراق آلات پنجره های دوجداره کمتر از حساسیت انتخاب پروفیل UPVC نبوده و در صورت عدم اگاهی از نوع یراق آلات مصرفی و یا نحوه مونتاژ یراق آلات، پنجره مورد نظر عملکرد و کارایی مناسبی را نخواهد داشت.

ویژگی های یراق آلات با کیفیت پنجره های دوجداره:

اما شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که قصد خرید پنجره دوجداره یو پی وی سی را داشته باشید و با توجه به حساسیت نوع یراق آلات مصرفی در میزان کیفیت درب و پنجره ها، سعی دارید محصولی مناسب و با کیفیت را انتخاب کنید. در این مقاله سعی داریم تا شما را با نشانه های یراق آلات با کیفیت پنجره های دوجداره UPVC آشنا سازیم تا با آگاهی بیشتری بتوانید اقلام مورد نیاز خود را انتخاب کنید. از این رو به شاخصه های تعیین کننده کیفیت یراق آلات اشاره مختصری می نمائیم.

  •  پوشش ایجاد شده به روی سطوح یراق آلات پنجره های دوجداره:

یکی از راههای شناخت یراق آلات با کیفیت پنجره های دوجداره، پوشش و آبکاری ایجاد شده به روی آنهاست. برای یراق آلات پنجره های دوجداره یو پی وی سی ساخته شده از فلزات آهنی، لازم است یک نوع پوشش مناسب و مقاوم در برابر خوردگی ها ایجاد شود. این پوشش مانع از زنگ زدگی، تغییر رنگ و اکسیداسیون یراق آلات در برابر رطوبت، آب باران و سایش های احتمالی خواهد شد.

عدم ایجاد لایه مقاوم در برابر خوردگی به مرور موجب خوردگی و تغییر رنگ شده و کارکد یراق آلات را با مشکل مواجه خواهد کرد. براقیت و صافی سطوح یراق آلات پنجره های دوجداره موجب کاهش اصطکاک شده و باعث سهولت در کارکرد آنها خواهد شد. روش هایی نظیر استفاده از رنگ های صنعتی کوره ای، عملیات آبکاری با استفاده از فلزات مقاوم و سخت و یا استفاده از فلزات آلیاژی از جمله راه های پیشگیری از بروز خوردگی در یراق آلات فلزی میباشد.

در این خصوص گواهینامه های کسب شده از موسسات معتبر تحقیقاتی و آزمایشگاهی میتواند بیانگر میزان مقاومت یراق آلات در برابر انواع خوردگی ها باشد.

  • آزمون سنجش میزان خوردگی در یراق آلات:

یکی از این آزمون ها که به آزمون افشانه نمک یا سالت اسپری مشهور است یک روش سریع تست خوردگی می‌باشد که حمله‌ای خورنده با استفاده از پاشش آب نمک به روی نمونه‌های های مورد ارزیابی انجام میشود.  نمونه ای از فلز مورد نظر در داخل دستگاه یا حمام آب نمک قرار گرفته و در پایان آزمون میزان خوردگی های ایجاد شده که به صورت مقطعی و میکروسکوپی میباشند اندازه گیری میشود. در گواهینامه این آزمون میزان مقاومت یراق آلات بر حسب ساعت بیان میشود که اعداد بالا موید نتایج مثبت آزمون میباشد.

  • آستانه تحمل یراق آلات در مقابل وزن قسمت بازشو:

برای هر یک از بخش های مختلف یک یراق، وزن قابل تحملی برای آن تعیین شده است. استفاده از یراق آلات در یک پنجره که وزن بازشوی آن فراتر از آستانه تحمل درج شده به روی یراق آلات باشد موجب شکست، دفرمگی و نهایتا اختلال در کارکرد پنجره خواهد شد.

این موضوع در بخش لولاهای درب و پنجره های دوجداره از حساسیت دوچندان برخوردار است. تنش های وارد شده حاصل از باز و بسته شدن درب و پنجره تماما به این بخش از یراق آلات منتهی میگردد که لازم است مقاومت هریک از لولاها با وزن نهایی بازشو تناسب داشته باشد.

  • قابلیت رگلاژ مجدد در مواقع ضروری:

از دیگر ویزگی هایی که سبب میشود یک محصول در زمره یراق آلات با کیفیت پنجره های دوجداره قرار گیرد قابلیت رگلاژ پذیری آنها است. این ویژگی سبب میشود در صورت خروج پنجره از شرایط رگلاژ، با تنظیم مجدد یراق، پنجره به حالت اولیه و ایده آل باز گردد. با استفاده از مکانیزم های پیچ و مهره در نظر گرفته شده در یراق آلات قابل تنظیم می­توانیم موقعیت لنگه پنجره را در جهات محتلف تنظیم کنیم.

لولاهای قابل تنظیم با درپوش پلاستیکی از پرکاربرد ترنی نوع یراق آلات تنظیمی محسوب میشوند که امروز جایگزین لولاهای های معمولی شده اند. در زمان خرید درب و پنجره های دوجداره، فروشنده را ملزم به استفاده از این نوع لولاها کنید.

  • تداوم رگلاژ در مقابل باز و بسته شدن های مکرر:

استحکام مناسب یراق و عدم دفرمگی و انحنا یکی از مولفه های تعیین کننده کیفیت یراق آلات محسوب میشود. ضخامت مناسب دیواره­ ها، استفاده از فلزات و آلیاژهای مقاوم دو مولفه بسیار مهم در مقوله استحکام یراق آلات می باشد. در سیستم های UPVC جابه جایی چند میلیمتری لنگه پنجره یا درب به طرفین میتواند عملکرد و هوابندی لنگه پنجره را با اختلالات جدی مواجه نماید.

در بررسی میزان استحکام یراق آلات پنجره های دوجداره UPVC باید دقت شود تنظمیات و رگلاژ های انجام شده به سادگی تغییر وضعیت نداده و موقعیت های تنظیم شده برای مدت طولانی ثابت باشد. عدم تامین این ویژگی در یراق آلات قطعاً باعث اختلال در کارکرد مناسب پنجره و نیز نارضایتی مصرف کننده نهایی خواهد شد.

  • ایجاد نیروی مناسب به نوارهای لاستیکی پس از بسته شدن:

نیروی لازم به منظور فشردگی نوارهای لاستیکی و آبندی پنجره توسط یراق آلات تامین می شود. عدم اعمال نیروی مناسب پس از بسته شدن درب یا پنجره موجب ایجاد منافذ و شکاف هایی میشود که راه را برای ورود انواع آلودگی به محیط داخلی هموارتر می سازد. در مقابل اعمال نیروی بیش از نه تنها موجب آسب یراق آلات میشود بلکه باز و بسته شدن درب یا پنجره را با سختی مواجه میکند.

استانداردهای تدوین شده ای در این خصوص وجود دارد که تولید کنندگان یزاق آلات را ملزم به رعایت آنها هستند. در نتیجه انطباق یراق آلات با استانداردهای ابعاد پروفیل های upvc به عنوان دیگر ویژگی یراق آلات با کیفیت پنجره های دوجداره محسوب میشود.

یراق پنجره دوجداره
یراق پنجره دوجداره
قفل پنجره دوجداره
یراق بی کیفیت پنجره
یراق پنجره دوجداره
یراق آلات پنجره پی وی سی
نوار درزگیر پنجره
  •  کسب استانداردها معتبر در تولید یراق پنجره دوجداره:

دریافت استاندارد و گواهینامه های داخلی و خارجی معتبر برای یک شرکت تولید کننده یراق آلات پنجره های دوجداره، نشان از کیفیت مطلوب محصولات تولیدی می باشد. معتبر ترین استاندارد در زمینه یراق آلات پنجره های دوجداره، گواهینامه کیفی از موسسه رال آلمان می باشد که دوام و کیفیت همه جانبه یراق آلات را برای طولانی مدت تضمین می نماید.

  • تنوع محصول در تولید یراق آلات پنجره های دوجداره:

تولید طیف وسیعی از محصولات در رنگ های مختلف بیانگر حساسیت آن شرکت به سلائق مصرف کنندگان و رضایت مندی آنها میباشد. مشاهده کاتالوگ های فنی میتواند حجم و تنوع محصولات یک شرکت را بخ خوبی معرفی نماید.

  • ضریب ایمنی یراق پنجره دوجداره:

طراحی یک یراق پنجره دوجداره باید به نحوی باشد که دمونتاژ یا بازکردن از سمت نمای بیرونی امکان پذیر نباشد.ضریب امنیت بالا در مقابل سرق نیز یکی دیگر از مولفه های تععین کیفیت یراق آلات می باشد این ویزگی مانع از ورود غیر مجاز و یا سارقین به داخل خانه میشود.

بهترین برند یراق پنجره دوجداره کدام است؟

این سوال یکی از اصلی ترین و کلی ترین سوالاتی است که یک فروشنده ی پنجره در برابر خریدار با آن مواجه می شود. در حقیقت یراق آلات که وظیفه ی کیپ شوندگی پنجره را نیز در بازشوها بر عهده دارند علاوه بر جنس و کشور ساخت، به نحوه بستن آن ها نیز بسیار وابسته است. عمده یراق آلات موجود در بازار ایران تولید شده در کشورهای ایران، ترکیه و آلمان هستند. اما معمولا یراق آلات ترک بیشترین استفاده در ساخت پنجره را دارا می باشند.

از لحاظ کیفیت, عمر و دوام یراق آلات ساخت کشور آلمان در جایگاه اول و پس از آن یراق آلات ساخت کشور ترکیه در جایگاه بعدی قرار دارند. از لحاظ قیمت نیز در ابتدا یراق آلات ساخت کشور ایران ئر پس از ان یراق آلات ساخت کشور ترکیه و آلمان در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. نام چند نمونه از یراق آلات پر مصرف در صنعت درب و پنجره های دوجداره UPVC آورده شده است.

  • یراق آلات درب و پنجره های دوجداره ساخت کشور آلمان با نام تجاری ROTO – روتو

  • یراق آلات درب و پنجره های دوجداره ساخت کشور آلمان با نام تجاری SIEGENIA – زیگنیا

  • یراق آلات درب و پنجره های دوجداره ساخت کشور آلمان- ترکیه با نام تجاری GU – جی یو

  • یراق آلات درب و پنجره های دوجداره ساخت کشور ترکیه با نام تجاری ACCADO – آکادو

  • یراق آلات درب و پنجره های دوجداره ساخت کشور ترکیه با نام تجاری ENDOW – اندو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید