انواع شیشه پنجره دوجداره UPVC:

دسته بندی و انواع شیشه پنجره دوجداره کدام است؟ این سوالی است که ممکن برای افرادی که تجریه استفاده از پنجره های دوجداره را ندارند ممکن مطرح شود. در این مقاله جامع قصد داریم به معرفی انواع شیشه پنجره های دوجداره یو پی وی سی اشاره مختصری داشته باشیم. اما قبل از هر توضیحی لازم است به نقش شیشه در پنجره ها اشاره ای داشته باشیم.

شیشه بخش مهمی از اجزای پنجره دوجداره محسوب میشود. در تعریف باید بگوئیم شیشه ماده ای شفاف، مقاوم به حرارت و ضد خش و تنها جداره نور گذر طبیعی است که ارتباط محیط ما با محیط پیرامون را بر قرار می سازد. استفاده بهینه از نور خورشید در مواقع ضروری و همچنین برقراری ارتباط بصری با محیط خارجی ساختمان صرفا با استفاده از شیشه در پنجره ها تامین می­گردد. امروزه شیشه های مورد استفاده در پنجره های دوجداره یو پی وی سی به طیف محدودی منتهی نشده و انواع بسیاری از شیشه ها متناسب با طرح، رنگ، سطح ایمنی و میزان عایق بندی تولید و عرضه می شوند.

شیشه مناسب پنجره های دوجداره:

انتخاب درست یک شیشه برای پنجره های دوجداره یو پی وی سی بسته به هدف و عملکردی که از آنها مورد انتظار است انتخاب میشود. گاهی این انتخاب صرفا بر اساس نیاز و یا شرایط محیطی ما انجام میشود و گاهی انتخاب بر اساس سلائق و زیبایی شناسی و نوع معماری نمای ساختمان ها انجام میشود.

اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که کدام شیشه برای پنجره های دوجداره یو پی وی سی مناسب تر هستند؟ قبل از اینکه این سوال را پاسخ دهیم لازم است ابتدا با انواع شیشه ها آنشنا شویم.

تقسیم بندی شیشه ها در پنجره های یو پی وی سی بر اساس سه دسته کلی انجام میشود:

  • تقسیم بندی بر اساس تعداد جداره شامل: شیشه های تک جداره، دو جداره و سه جداره

  • تقسیم بندی بر اساس رنگ شیشه شامل شیشه های ساده یا رفلکس

  • تقسیم بندی بر اساس شفافیت شیشه همچون شیشه های ساده یا مات و طرح دار.

شیشه تک جداره:

شیشه تک جداره ساده ترین و ارزان ترین نوع شیشه های ساختمانی بشمار میروند که ساختار آنها صرفاً شامل یک لایه شیشه می باشد. در حقیقت شیشه تک جداره از شیشه خام به ابعاد مورد نیاز برش و بدون هیچ تغییری به همان شکل در پنجره نصب میشود. از شیشه های تک جداره در حال حاضر به دلیل اتلاف انرژی حرارتی بالا و عدم کارایی مناسب در برابر آلودگی صوتی استفاده چندانی نمی شود اما در اماکنی که لازم است هوشیاری و آگاهی مناسبی نسبت به محیط پیرامونی خود داشته باشیم مثل اتاقک های نگهبانی میتوانیم از شیشه های تک جداره نیز در پنجره های دوجداره یو پی وی سی استفاده نمائیم. بازدهی شیشه های تک جداره زمانی به شکل ملموس خواهد بود که تمامی منافذ اطراف شیشه به خوبی درزبندی گردد. لازمه انتخاب شیشه تک جداره برای یک پنجره یو پی وی سی دارا بودن پروفیل زهوار متناسب با ضخامت شیشه تک جداره میباشد. معدود تولید کنندگانی همچون شرکت وین تک در سبد محصولی خود زهوار شیشه تک جداره را تولید می نمایند. پروفیل زهوار شیشه تک جداره وینتک سفید با کد 96400-40101 شناخته و برای شیشه های تک جداره با ضخامت 6-4 میلی متر مناسب است.

میزان کاهش صدا در شیشه های تک جداره:

میزان کاهش صدا در شیش های تک جداره با منافذ اطراف آن ارتباط مستقیم دارد. باید در ابتدا اطمینان حاصل کنیم منافذ اطراف شیشه به خوبی درزبندی و مهر و موم شده باشد. یک شیشه تک جداره با ضخامت 6 میلیمتر قادر است 22 دسی بل از میزان صدای عبوری از خود را کاهش دهد. صداهای فراتر از 22 دسی بل از شیشه عبور کرده و شنیده خواهد شد. برای درک بیشتر باید بگوئیم شدت آلودگی صوتی در یک خیابان شلوغ و پر ترافیک برابر با 70 دسی بل میباشد.


شیشه دوجداره:

شیشه بیشتر از 90 درصد از پنجره های دوجداره UPVC به صورت شیشه دوجداره ساخته می­شود. شیشه دوجداره در واقع دو لایه شیشه است که با فاصله معینی از یکدیگر قرار دارند که به منظور ثبات شیشه ها در کنار هم و جلوگیری از ایجاد بخار و عایق بندی مناسب، محیط پیرامون هر دولایه شیشه توسط مواد پرکننده، عایق و مسدود می ­شود. شیشه دوجداره به عنوان اقتصادی ترین و مقرون به صرفه ترین نوع شیشه عایق در پنجره های دوجداره یو پی وی سی شناخته می شود. ضخامت شیشه های دوجداره متانسب با نوع پروفیل مصرفی میباشد اما ضخامت های بین 18 تا 24 میلیمتر بیشترین کاربرد را در این صنعت دارند.در شیشه های دوجداره لازم است به منظور جلوگیری ایجاد بخار بین لایه های شیشه، هوا یا گاز بین جداره ها خشک و عاری از هرگونه رطوبت باشد. برای این منظور از مواد جاذب رطوبت در زمان تولید استفاده میشود تا پس از مهرموم و دربندی کامل، تمامی بخار موجود در شیشه به این مواد جذب گردد. در سیستم پروفیل های وین تک شیشه های دوجداره مورد استفاده 20 و 24 میلی متر میباشد.

میزان کاهش صدا در پنجره دو جداره:

میزان کاهش صدا در پنجره دوجداره UPVC با شیشه های دوجداره، بیش از هر مولفه دیگری به کیفیت ساخت پنجره و نحوه درزبندی و نصب آن بستگی دارد. در شرایطی که نحوه ساخت، مونتاژ یراق آلات و همچنین نصب پنجره با معیارها و دستور العمل های استاندارد انجام شده باشد، یک پنجره یو پی وی سی با شیشه دوجداره 20 میلمیتری قادر است 34 دسی بل از میزان صدای نفوذی را کاهش دهد. این حد از کاهش آلودگی صوتی زمانی به شکل درستی انجام میشود که ضخامت شیشه لایه داخلی 4 میلمیتر، ضخامت لایه بیرونی 6 میلیمتر و فضای داخلی شیشه دارای گاز آرگون باشد.


 شیشه سه جداره:

شیشه سه جداره شامل سه لایه شیشه به همراه دو اسپیسر می باشد. در سبد محصولی تعداد محدودی از شرکت های تولید کننده پروفیل های یو پی وی سی دوجداره پروفیل زهوار شیشه سه جداره نیز تولید میگردد. در ساخت پنجره با شیشه سه جداره ماهیت پروفیل های اصلی تغییری نکرده و صرفا با انتخاب پروفیل زهوار شیشه سه جداره امکان ساخت پنجره سه جداره فراهم می شود. شیشه سه جداره تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی صوتی محیط پیرامونی دارد از این رو استفاده از این شیشه در مناطق پر ترافیک و نواحی اطراف اتوبان ها و فرودگاهها پیشنهاد میشود. ضخامت شیشه های سه جداره برای هر شرکت تولید کننده پروفیل با توجه به ابعاد زهوار شیشه متغیر  میباشد در پروفیل های تولیدی شرکت وینتک، ضخامت شیشه سه جداره در پنجره های وین تک 32 میلیمتر میباشد. بهتر است برای ساخت شیشه سه جداره 32 میلمیتری از سه لایه شیشه 4 میلیمتری به همراه 2 اسپیر10 میلمیتری استفاده گردد تا وزن تمام شده شیشه سه جداره به حداقل کاهش یابد.

میزان کاهش صدا در شیشه های سه جداره:

عایق صوتی پنجره سه جداره چقدر است؟ سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد مطرح شود.

میزان صدای عبوری از یک سطح یا جداره، ارتباط مستقیمی با تعداد لایه های تشکیل دهنده دارد. هرچه تعداد لایه تشکیل دهنده بیشتر باشد، میزان صدای عبوری نیز به مراتب کمتر خواهد بود. عملکرد لایه های تشکیل دهنده زمانی به شکل درستی انجام میشود که لایه ها با فاصله مناسب از یکدیگر قرار گرفته باشند.شیشه سه جداره می تواند به عنوان یک گزینه بسیار مناسب در پنجره های یو پی وی سی در برابر امواج شدید صوتی باشد. در شرایطی که استانداردهای ساخت  پنجره های دوجداره به درستی انجام شده باشد، شیشه سه جداره نصب شده قادر است 46 دسی بل از صدای عبوری از محیط بیرونی را کاهش دهد.

 انواع شیشه های کاربردی در پنجره های دوجداره UPVC:


خب حالا که با انواع شیشه ها به لحاظ لایه تشکیل دهنده آشنا شدیم لازم است با ساختار شیشه های قابل نصب نیز آشنا شویم. هر یک از انواع شیشه های مطرح شده در ذیل قابلیت تبدیل شدن به یک شیشه دوجداره و سه جداره را دارند و به لحاظ عملیات انجام گرفته به روی انها با یکدیگر متفاوت هستند.

  • شیشه فلوت یا شیشه مسطح:

شیشه فلوت یا شیشه تخت، به عنوان پرکاربردترین شیشه در صنعت ساختمان بشمار می رود. این شیشه نیز به عنوان ابتدای ترین و ارزان ترین شیشه های صنعتی نیز محسوب می شود. شیشه فلوت یا تخت در ضخامت های مختلف از 2 میلی متر تا بیش از 20 میلی متر تولید و عرضه می شود اما به صورت متداول ضخامت های 3 الی 10 میلی متر در ساختمان ها مورد استفاده قرار می­گیرد. امروزه از شیشه فلوت با ضخامت 4 و 6 میلیمتر بیشتر در ساخت شیشه های دوجداره استفاده می شود. شیشه فلوت به دلیل روش تولید خاص خود، اغلب بدون موج و خمیدگی می باشد، به همین دلیل در ساختمان ها و بخصوص پنجره ها کاربرد فراوانی دارد. شیشه فلوت را می توان به همان شکل اولیه و یا به صورت فراوری شده (سکوریت، لمینیت، دوجداره…) و افزایش کارایی هایی جدید مورد استفاده قرار داد.

  • شیشه رفلکس یا شیشه آیینه ای:

یکی از فرآورده های شیشه فلوت، شیشه آینه ای یا شیشه رفلکس می باشد که با پوششی که روی شیشه فلوت قرار می گیرد خاصیت انعکاسی به خود می گیرد. از شیشه های رفلکس معمولا در نماهای خارجی ساختمان استفاده می گردد. خاصیت بازتابندگی ایجاد شده در سطح این نوع شیشه، نور خارجی را بازتاب داده و سبب کاهش نفوذ نور خورشید و انعکاس تصاویر یا نور بیرونی می شود. در مقابل از سمت داخل ساختمان مشابه شیشه های معمولی عمل کرده و خاصیت بازتاب یا آینه ای ندارد. شیشه های رفلکس در رنگهای برنز، سیلور، آّبی، سبز و دودی تولید و به بازار عرضه می شوند. ضخامت شیشه های رفلکس نیز همانند شیشه های فلوت میباشد اما ضخامت های 4 و 6 میلیمتر بیشترین کاربرد را دارد.

  • شیشه سکوریت یا شیشه ایمنی:

شیشه سکوریت از گروه شیشه های ایمنی محسوب می شود. فرآیند سکوریت یک نوع عملیات حرارتی است که به روی شیشه های فلوت انجام میشود. نتیجه اعمال این عملیات به روی شیشه موجب افزایش سختی و استحکام شیشه در برابر ضربه می­ شود. در فرایند تولید شیشه سکوریت ابتدا شیشه در کوره های خاص تا دمای نرمی شدن (700 درجه سانتی گراد) و بدون ایجاد موج یا انحنا گرم میشوند. سپس با دمیدن هوای بسیار سرد به هر دو سمت شیشه موجب حنک شدن سطح بیرونی آن میشوند. این عملیات با سرعت بالا و در مدت زمان کوتاهی انجام میشود. تنش های ایجاد شده حاصل از برخورد هوای سرد و دمای بالای مرکز شیشه موجب افزایش سختی و استحکام شیشه میشود. در واقع هوای سرد موجب انقباض سطح شیشه شده و با توجه به نرمی قسمت مرکز باعث افزایش تراکم و پیوند ملوکولی جام شیشه می­شود. مقاومت به ضربه شیشه سکوریت نسبت به یک شیشه فلوت ساده بیش از 5 برابر میباشد. در صورت شکسته شدن این نوع شیشه، تکه های شکسته شیشه سکوریت به قطعات کوچک با لبه‌های صیقلی تبدیل می‌شود که قدرت برش بسیار کمتری نسبت به شیشه های معمولی دارند . این امر خطر صدمه و جراحت را بسیارکاهش می‌دهد. از شیشه سکوریت بیشتر در صنعت خودرو سازی و ساخت شیشه های جانبی خودرو و همچنین شیشه های بزرگ مکان های عمومی نظیر پاساژها و مراکز خرید استفاده میشود. استفاده از شیشه های سکوریت در پنجره های یو پی وی سی به صورت دوجداره نیز وجود دارد. تولید شیشه سکوریت به صورت دوجداره صرفا میتواند برای یک لایه از شیشه در نظر گرفته شود تا هزینه تمام شده به حداقل کاهش یابد.

  • شیشه لمینیت:

شیشه لمینیت نوع دیگری از شیشه های ایمنی محسوب میشود. فرایند لمینیت کردن شیشه بدین صورت است که دو لایه شیشه توسط یک فیلم کاملا شفاف بهم متصل شده و موجب پیوستگی شیشه پس از شکسته شدن میشود. این ویژگی سبب میشود شیشه پس از شکسته شدن از محل خود خارج نشده و ضریب ایمنی و امنیت شیشه افزایش یابد. از شیشه‌های چند لایه (لمینیت)، به ‌طور معمول در مواقعی که در صورت خرد شدن شیشه، احتمال برخورد تکه‌های آن با افراد یا عابرین وجود دارد استفاده می‌شود. همچنین در شیشه های جلویی خودرو ها به منظور جلوگیری از ایجاد آسیب بیشتر به سرنشین ها از شیشه های لمینیت استفاده میشود. بهبود عملکرد شیشه های ساختمانی در برابر امواج صوتی یکی دیگر از کاربردهای شیشه های لمینیت میباشد. در فرایند تولید شیشه های لمینت معمولا از دو لایه شیشه با ضخامت 2.5 میملیمتر استفاده میشود که با توجه به ضخامت 0.4 میلمیتری فیلم میانی، ضخامت نهایی شیشه لمینیت در حدود 6 میلیمتر خواهد بود.

 

  • شیشه لاکوبل یا شیشه های رنگی:

لاکوبل نوعی شیشه صاف است که یک طرف آن با رنگ پوشانده شده است. در واقع به شیشه های پشت رنگی اصطلاحاً لاکوبل می گویند. این شیشه ها ظاهر منحصر به فردی داشته و براق هستند و به همین دلیل در طراحی دکوراسیون داخلی به عنوان شیشه های دکوراتیو و تزئینی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. شیشه لاکوبل تنوع رنگی بالایی دارد و در 25 رنگ مختلف به بازار عرضه شده است. این شیشه ها دارای دو نوع شیشه پشت رنگی مات و شیشه پشت رنگی براقی که نور را از خود عبور می دهد، تولید میشود. ضخامت این شیشه ها بین 4 تا 20 میلی متر متغیر است. شیشه های لاکوبل در دو سطح ایمن (SAFE) و ایمن پلاس (SAFE+) در دسترس بوده و مانند شیشه های آنتی باکتریال عمل می کنند. این شیشه های پشت رنگ شده برای نخسین بار توسط کارخانه AGC  بلژیک تولید شده و از بلژیک وارد ایران شدند. در واقع لاکوبل نام برند این کارخانه است اما در ایران این شیشه ها به نام های تجاری لاکوبل و متلوکس شناخته می شوند.در حال حاضرشیشه های لاکوبل رنگی به خاطر دارا بودن گستره رنگی بالا کاربردی ترین ماده در طراحی فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان هستند.از جمله کاربردهای آن میتوان به پوشش های دیوارها، پارتیشن های اداری و جدا کننده ها، حمام های شیشه ای، آشپزخانه ها، چینش اتاق های خواب، میزهای شیشه ای، آینه های رنگی، دکوراسیون فروشگاهی، شیشه های چاپی با قابلیت پرینت هر تصویر دلخواه روی شیشه اشاره کرد.

  • شیشه کنترل کننده انرژی:

شیشه کنترل کننده انرژی یا Low-E به شیشه هایی گفته می شوند که به علت لایه بسیار نازک منعکس کننده سرامیکی روی یک طرف آن، انتقال حرارت بسیار کمتری نسبت به شیشه های معمولی دارند. این نوع شیشه ها اغلب در ساختمانهایی استفاده می گردد که بخش اعظم آن را شیشه تشکیل می دهد. این نوع شیشه ها در انواع مختلف می باشد، نوع رنگی این شیشه ها به Low-E-Sun مشهور می باشد.جهت کارایی بیشتر شیشه های دوجداره، یکی از جداره های آن را از شیشه Low-E استفاده می کنند. شیشه‌های Low-E دارای یک پوشش نازک و شفاف میکروسکوپی می‌باشند که از موی انسان نازک‌تر بوده ومنعکس‌کننده‌ی دما در داخل خانه می‌باشند. در زمستان هنگامی که انرژی گرمایی داخلی سعی در فرار از طریق پنجره‌ها و رفتن به فضای سردتر بیرون را دارد، این شیشه‌ها مانع آن شده و باعث کاهش گرمایی و اتلاف انرژی می‌شود. در فصل تابستان دقیقاً موضوع برعکس است. براساس جداول مبحث ۱۹ مقرارت ملی ساختمان ضریب انتقال حرارت در شیشه های فلوت که به صورت عمودی شده باشند حدودا معادل  ۵/۸ وات بر مترمربع کلوین می باشد(بدین معنی که به ازای هر درجه اختلاف دما بین فضای داخل و فضای خارج در هر متر مربع از شیشه ۵/۸ وات گرما از طریق رسانش مبادله می گردد) و برای شیشه های فلوتی که به صورت افقی نصب شده باشند این ضریب معادل ۶/۹ وات بر مترمربع کلوین است.  در صورتی که از شیشه های معمولی به صورت دوجداره در حالت عمودی استفاده گردد ضریب انتقال حرارت تا حدود ۲/۶ تا ۳/۳ کاهش می یابد. همچنین ضریب انتقال حرارت شیشه های معمولی دوجداره افقی بین ۳/۱ تا ۳/۶ وات بر مترمربع کلوین می باشد. ضریب انتقال حرارت شیشه های دو جداره که شیشه های Low-E تهیه شده و به صورت عمودی استفاده می شوند از حدود ۱/۲ تا ۲/۳ وات برمترمربع کلوین و درحالت افقی بین ۲/۲ تا ۲/۹ اعلام شده است(مبحث ۱۹ مقرارت ملی ساختمان). مشاهده می شود که با نصب شیشه کم گسیل در جدارهای نورگذر ساختمان در شرایط نصب یکسان انتقال حرارت هدایتی (تلفات از طریق رسانش) در پنجره های ساختمان که با ضریب انتقال حرارت جداره نسبت مستقیم دارد به حدود نصف کاهش می یابد. مزایای استفاده از شیشه های کنترل کننده مصرف انرژی شامل موارد ذیل میباشد:

  1. آسايش حرارتي در زمستان و تابستان و کارکرد کمتر تجهیزات سرمایش و گرمایش
  2. کاهش هزينه انرژي در سال و بهره وری بیشتر از انرژی
  3. هزينه كمتر در جهت نگه داری و سرویس تجهیزات سرمایش و گرمایش
  4. جلوگيري از ورود اشعه‌هاي مضر خورشيد
  5. محافظت بیشتر از اشیای مجاور پنجره به دلیل کاهش تابش اشعه UV

  • شیشه ساتینا:

یکی از بهترین انواع شیشه های مات که امروزه طرفداران بسیاری داردشیشه ساتینا است. شیشه ساتینا دارای تکنولوژی بسیار بالاتری نسبت به شیشه های سندبلاست و مشجر است به همین دلیل در ساختمان های مدرن و خلق فضاهای منحصر به فرد و زیبای داخلی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از نظر شکل ظاهری و ساختار نمای بسیار زیباتر و منحصر به فردتری دارد. سطح بیرونی این نوع شیشه به صورت مات و یکنواخت است. برخلاف شیشه های سندبلاست که در روی سطوح آن ممکن است فضاهای خالی و ناصیقل باشد این نوع شیشه به صورت یکدست و یکنواخت مات شده و هیچگونه فضای خالی و شفافی بر روی آن دیده نمی شود.
در فرایند تولید شیشه ساتینا، اسید فلویوریک و ترکیبی از چند ماده ی دیگر به صورت کامل و یکدست بر روی سطوح بیرونی شیشه ریخته شده و سطح خارجی شیشه در اثر تماس با اسید دچار خوردگی می شود که نهایتا سطح صاف و صیقلی آن از بین می رود و شیشه به شکل مات یکدست در می آید. در این صورت دید شیشه به سمت دیگر شیشه کاملا محو میشود. از نظر ضخامت شیشه های ساتینا باید بگوییم که این شیشه در ضخامت های 4 الی 12 میلی متر تولید می شود که بسته به نوع کاربردش می تواند برای ساخت انواع نماهای شیشه ای نظیر بالکن شیشه ای، درب های اتوماتیک، پنجره های دوجداره، پارتیشن های داخلی محیط های کاری و اداری و سرویس های بهداشتی استفاده گردد. به طور خلاصه باید گفت شیشه های ساتینا نور را به خوبی از خود عبور می دهند و در عین حال از دیده شدن جزئیات پشت شیشه جلوگیری می کند.

Archiexpo
  • شیشه مشجر:

از دیگر شیشه های مورد استفاده در صنعت ساختمان شیشه مشجر است. دلیل نامگذاری آن به دلیل طرح اولیه این نوع شیشه بود که معمولا به اشکال درخت و شاخه های برگ طراحی میشده است. روش ساخت شیشه های مشجر بدین شکل است که پس گرم کردن شیشه فلوت آن را از بین دو غلطک که دارای نقوشی برجسته است عبور می دهند. فشار غلطک به روی سطح شیشه باعث ایحاد ناهمواری هایی در سطح شیشه شده که مانع از دید مستقیم به سمت دیگر شیشه میشود. از شیشه های مشجر یا شیشه های طرحدار در محلی استفاده می شود که ما نیاز به عبور نور از بیرون به داخل را داشته ولی نخواهیم داخل ساختمان دیده شود. این نوع شیشه ها فضای داخلی منزل را کوچک نشان می دهند و موجب حذف کامل دید بیرون می شوند.

  •   شیشه سند بلاست:

یکی از روش های مات کردن و ایجاد طرح بر روی شیشه، سند بلاست کردن آن است. در روش سندبلاست، نوعی دانه بسیار ریز  سنگ یا ماسه خاص با فشار بر روی شیشه پاشیده می شود. در فرایند سند بلاست پاشش ماسه به روی شیشه باعث کدر شدن سطح سیقل شیشه شده و به مرور باعث مات شدن شیشه میشود. در این نوع شیشه، می توان طرح ها و نقش های دلخواه را بر روی شیشه ایجاد نمود. یعنی طرح خاصی را بر روی شیشه سندبلاست کرد. شرکت ها و سازمان ها، از شیشه های سند بلاست برای ایجاد طرح لوگو، برند و یا شعار تجاری بر روی شیشه استفاده می کنند که هم سبب مات شدن شیشه می شود و هم لوگو و یا برند به وضوح نمایش داده می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید