میزان کاهش صدا در پنجره وین تک

میزان کاهش صدا در پنجره وین تک برای بسیاری از افراد که قصد خرید پنجره دوجداره وین تک را دارند میتواند مسئله ای مبهم و ناسناخته باشد. تعویض و نصب پنجره دوجداره استاندارد از چالش های مثبت در پروژه های بازسازی و طراحی داخلی بشمار می رود. در میان دلایل فراوانی که برای این امر وجود دارد، امروزه ایجاد محیط آسایش و حذف صداهای بیرونی بیشتر از سایر مزیت های آن به چشم می آید.

میزان کاهش صدا از طریق پنجره های دوجداره همواره به عنوان حساس ترین بخش از مزیت های پنجره های دوجداره شناخته می شود. توجه به موضوع کاهش صدا چنان در بین خریداران مهم است که عدم عملکرد مناسب در این بخش میتواند سایر مزیت های پنجره های دوجداره را  به طور کامل تحت الشعاع قرار دهد.

در این مقاله از یو پی وی سی کالا ما نگاهی به میزان کاهش صدا در پنجره وین تک خواهیم داشت و به شما خواهیم گفت میزان کاهش صدا در این پنجره چقدر است و با خرید پنجره وین تک چقدر از صدای محیط اطراف شما کاسته خواهد شد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کاهش صدا از طریق پنجره های دوجداره :

در بین همه روش های جلوگیری از آلودگی صوتی، تنها روش سریع و قابل اجرا استفاده از پنجره های دوجداره می باشد. یکی از مزایای اصلی پنجره دو جداره وین تک، ویژگی آکوستیک و عایق صوتی بودن آنها است که شاید در نگاه اول این ویژگی فصل مشترک در بین تمام پنجره های دوجداره باشد.

طبق بررسی های آماری مهمترین دلیل مشتریان برای خرید و نصب پنجره دوجداره کاهش صدا است. شاید سهولت در تامین انرژی مورد نیاز جهت سرمایش و گرمایش تنها دلیلی که باعث شده میزان عایق بندی صوتی و کاهش آلودگی صوتی حساسیت دوچندان بین خریداران داشته باشد.

میزان کاهش از طریق یک پنجره دوجداره به مولفه های بسیاری بستگی دارد. کیفیت متریال مورد استفاده، ابعاد سطح مقطع پروفیل های مصرفی، تعداد جداره های شیشه های نصب شده، دقیت در اندازه گیری و ساخت و…. تنها بخشی از مسائل تاثیر گذار در میزان کاهش صدای پنجره های دوجداره میباشد.

عوامل موثر در میزان کاهش صدا در پنجره وین تک

 میزان دقیق صدایی که یک پنجره دوجداره وین تک می تواند کاهش دهند بیشتر به سری پروفیل UPVC و نوع شیشه نصب شده در آن بستگی دارد. اما نباید از سایر عوامل تاثیر گذار هر چند مختصر غافل شوییم. بخش از مولفه های تاثیر گذار شامل:

  1. دقت در مرحله اندازه گیری و عدم ایجاد منافذ در فضای اطراف پنجره
  2. کیفیت مواد پر کننده جهت درزبندی اطراف پنجره و عمر و دوام مواد استفاده شده در برابر شرایط مختلف جوی و آب هوایی

3. دقت در مرحله ساخت پنجره دوجداره و مونتاژ یراق آلات.

4. رعایت تلورانس های ابعادی در برش پروفیل های مصرفی.

5. کیفیت نوارهای لاستیکی مورد استفاده و کارایی آنها در طولانی مدت.

6. نوع پنجره مورد استفاده از لحاظ بازشو (کشویی، لولایی و…..)

در این میان تاثیر پروفیل های upvc مورد استفاده و مشخصات فنی شیشه های نصب شده به نسبت سایر موارد اثر بخشی بیشتری در مقوله کاهش صدا خواهند داشت که در ادامه به ویژگی های این بخش از متریال های مصرفی خواهیم پرداخت.

تاثیر پروفیل upvc در میزان کاهش صدا در پنجره وین تک

تعداد محفظه های تعبیه شده در یک پروفیل و نیز ضخامت دیواره های از مولفه هایی است که در میزان آکوستیک یک پروفیل UPVC مورد بررسی قرار می گیرند. وین تک مقاطع مختلفی از پروفیل های پنجره را تولید می کند که هرکدام ویژگی های متفاوتی نیز دارند.

علی رغم آنکه ضخامت دیواره های تمامی پروفیل های وین تک در محدوده استاندارد است، اما چنانچه به دنبال بیشترین میزان از عایق بندی در پنجره وین تک هستید پیشنهاد ما استفاده از پروفیل های پنج محفظه سری 700 وین تک است.

تاثیر نوع شیشه در میزان کاهش صدا در پنجره وین تک

عامل بسیار مهمتری که در پنجره دوجداره به آن خواص آکوستیک می بخشد، ضخامت و تعداد لایه های شیشه مصرفی در پنجره است. از آنجایی که تقریباً %80 مساحت یک پنجره را شیشه تشکیل می دهد، انتخاب نوع شیشه مناسب و ضخامت آن تاثیر بسزایی در عملکرد پنجره دارد.

میزان کاهش صدا با ضخامت یک شیشه ارتباط مستقیمی دارد که با افزایش ضخامت شیشه، میزان صدای عبوری نیز در مقابل کاسته خواهد شد. اما بهترین عملکرد زمانی رخ می دهد که تعداد لایه های یک شیشه پنجره را افزایش دهیم با افزایش تعداد لایه ها، میزان صدای عبوری به شکل محسوس تری کاهش میابد.

حال این سوال مطرح میشود که چه تعداد لایه برای شیشه پنجر های یو پی وی سی مناسب است؟ در جواب باید بگویم این بیشتر به میزان آلودگی محیط اطراف خانه یا محل کار شما بستگی دارد.

ویژگی های منحصر به فرد پروفیل وین تک این امکان را به ما می دهد که بتوانیم پنجره هایی با شیشه تک جداره، دوجداره یا سه جداره داشته باشیم.  در حال حاضر پنجره وین تک جز معدود برند پنجره هایی در ایران است که قابلیت نصب شیشه سه جداره را در خود دارد. در ادامه به تاثیر انواع مختلف شیشه از لحاظ جداره خواهیم پرداخت.

میزان کاهش صدا در پنجره وین تک دوجداره:

شیشه دوجداره به عنوان پرکاربردترین نوع شیشه در پنجره وین تک محسوب می شود. شیشه دوجداره تشکیل شده از دو لایه شیشه با ضخامت 4 یا 6 میلیمتر که با یک فاصله موازی از یکدیگر قرار می گیرند. فضای اطراف شیشه به منظور جلوگیری از تبادل و گردش هوا کاملا موم بندی شده است.

به منظور کاهش انتقال حرارت از طریق فضای داخلی، از یک گاز جایگزین هوا همچون گاز آرگون استفاده می شود. در شرایطی که نحوه ساخت و مونتاژ پنجره در حد استاندارد و قابل قبولی باشد، پنجره وین تک با شیشه دوجداره ۲۰ میلیمتری توانایی کاهش صدا به میزان ۳۴ الی 38 دسی‌بل را دارد.

پروفیل 700 وین تک

میزان کاهش صدا در پنجره وین تک سه جداره:

میزان صدای عبوری از یک سطح چند جداره، ارتباط مستقیمی با تعداد لایه‌های تشکیل دهنده آن دارد. هرچه تعداد لایه‌های سطح یا جداره مورد نظر بیشتر باشد، میزان صدای عبوری به مراتب نیز کمتر خواهد بود.

قابلیت نصب شیشه‌های سه جداره یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پنجره وین تک محسوب می‌شود. این ویژگی سبب می‌شود پنجره های نصب شده با شیشه‌های سه جداره عملکرد بسیار بهتری در برابر کاهش مصرف انرژی و عبور امواج صوتی داشته باشد.

استفاده از شیشه‌های سه جداره در مناطقی با برودت هوای میانگین کمتر از 1۵- درجه سانتی‌گراد و یا مناطقی با شدت الودگی صوتی بیشتر از ۹۰ دسی‌بل پیشنهاد می‌گردد‌.

یک پنجره وین تک با شیشه سه جداره 32 میلیمتری در شرایطی که دستور العمل های تولید آن استاندارد باشد، توانایی کاهش صدای عبوری به میزان 45 الی 48 دسی بل را دارد.

آیا هر پنجره دوجداره ای عایق صوتی است ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم کیفیت ساخت، نوع متریال به کار رفته در تولید یک پنجره و نیز روش نصب تعیین کننده میزان عایق بندی پنجره دوجداره خواهد بود چرا که هر قسمت از بخش های یک پنجره بخشی از ویژگی آکوستیک را به دوش می کشند که نهایت با یک نصب خوب این بخش از عملکرد پنجره کامل می شود.

پنجره های دوجداره عموماً از پروفیل های UPVC ساخته می شوند که با توجه به چند محفظه بودن پروفیل ها و استفاده از نوارهای درزبندی میتواند تا حدود بسیار زیاد به عنوان یک عایق صوتی عمل نمایند. منافذ و یا بهتر بگوئیم درز و شکاف در این نوع از پنجره به دلیل طراحی ذقیق پروفیل های و یراق آلات به کمترین میزان خود رسیده است.

اما باید این واقعیت را بپذیرید که تامین این ویژگی زمانی به حد اعلای خود میرسد که تمامی دستور العمل های فنی در ساخت و نصب پنجره به خوبی رعایت شود. چه بسا ممکن است یک پنجره دوجداره UPVC در قیاس با یک پنجره اهنی توانایی بسیار کمتری در مقابل کاهش صدا داشته باشد.

نفوذ صدا از پنجره دوجداره با توجه به هزینه و انتظاری که از آن می رود غیر قابل تحمل است. درست است که وقتی لایه ای به شیشه تک جداره اضافه می کنید، میزان امواج عبوری به شدت کاهش می یابد و این امر سر و صدا را به طور تصاعدی کاهش می دهد اما ممکن است بخش زیادی از صدا از طریق منافد پنجره و یا اطراف پنجره وارد خانه ما شود.

کدام پنجره وین تک را برای صدای زیاد انتخاب کنیم ؟

تمامی پنجره های دوجداره  قادر هستند مقدار مشخصی از صدا را کاهش دهند هرچه شدت آلودگی بیشتر باشد بخش مازاد آن قطعا وارد خانه یا محل کار ما خواهد شد. حال سوال اینجا این است که کدام پنجره وین تک برای کاهش صدا مناسب تر است؟ پاسخ بخ این سوال را بر اساس شذت آلودگی صوتی طبقه بندی می کنیم.

پنجره وین تک برای شهر و خیابان با صدای متوسط

حد متوسط شدت سر و صدا در محیط های معمولی شهرها حدوداً 60 الی 70 دسی بل می باشد. از لحاظ علمی، صدا با شدت 60 دسی بل به عنوان   آستانه صدای مزاحم شناخته می شود. چناچه در محیط شهری با کوچه و خیابان (نه بزرگراه و اتوبان) هستید و هیچ واحدی نظیر کارخانه، مدرسه، فرودگاه، ریل راه آهن، ترمینال شهری یا استگاه آتش نشانی در نزدیکی خانه شما وجود ندارد پیشنهاد ما استفاده از پنجره وین تک سری 640 با شیشه دوجداره است.

شدت آلودگی صوتی در این مناطق از 70 دسی بل فرار نرفته و میتوانید تا 34 الی 37 دسی بل از میزان صدای عبوری را با استفاده پنجره وین تک سری 640 با شیشه دوجداره کاهش دهید. علی رغم آنکه مازاد صدای یاقیمانده میتواند وارد خانه ما شود اما گستردگی آن نمی تواند باعث آزار شود.

پنجره وین تک برای شهر و خیابان با صدای نسبتا شدید :

صداهایی که در محیط های شهری شلوغ به گوش می رسند می توانند برای ما دردسر ساز باشند و تا حد زیادی فشار روانی و استرس برای ما ایجاد کنند. این موضوع برای خانه هایی که در مجاورت اتوبان های پرد تردد قرار دارند نقطه پایانی نداشته و تاثیرات منفی آن بیشتر از سایر نقاط است.

چنانچه خانه یا محل کار شما در مجاورت اتوبان های پرتردد، ایستگاه آتش نشانی و یا مناطق پرترافیک شهری است پیشنهاد ما استفاده پنجره سری 640 با شیشه سه جداره 32 میلیمتری است. شدت آلودگی صوتی در این مناطق از 85 الی 90 دسی بل فراتر نرفته  و این سیستم از پنجره وین تک قادر است 43 الی 45 دسی بل از صدای محیط بیرونی را بکاهد.

پنجره وین تک برای نزدیک فرودگاه یا ایستگاه قطار:

اگر خانه یا محیط کار شما در نزدیکی و یا مجاورت فرودگاه، ایستگاه یا ریل قطار و یا محل ترد ماشین آلات سنگین و عملیات عمرانی قراردارد پیشنهاد استفاده از پنجره وین تک سری 700 بازسازی پنج محفظه با شیشه سه جداره لمینیت است. پنجره وین تک سری 700 با شیشه سه جداره لمینیت قادر است 47 الی 50 دسی بل از مقدار صدای عبوری را کاهش دهد

5 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید