اندازه گیری پنجره های دوجداره:

در این مقاله از یو پی وی سی کالا به بررسی نحوه اندازه گیری پنجره های دوجداره و مهمترین اصولی که باید در روند اندازه گیری پنجره های دوجداره لحاظ گردد، خواهیم پرداخت. چند سالی است که به یمن پیشرفت و تکنولوژی در صنعت ساختمان، نمونه جدیدی از پنجره ها با نام پنجره های دوجداره UPVC به این صنعت وارد شده که موجب ایجاد آسایش و آرامش برای ساکنین شده است.

کاهش اتلاف انرژی به دلیل عایق بندی بسیار مناسب و تنوع طرح و رنگ بخش دیگری از ویژگی پنجره های دوجداره یو پی وی سی محسوب می شود. این پنجره ها در قیاس با نمونه های نسل قدیمی همچون پنجره های آهنی، بار اضافی بر ساختمان نداشته و نیاز به نگه داری و یا رنگ آمیزی سالیانه نیز ندارند.

دقت در اندازه گیری پنجره های دوجداره:

اندازه گیری به عنوان یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین عوامل های تعیین کننده کیفیت و کارایی پنجره های دوجداره UPVC محسوب میشود. مونتاژ صحیح پنجره در نشیمنگاه خود و انطباق ابعادی مناسب آن با چهارچوب در نظر گرفته شده و همچنین مقدار فضای استاندارد مابین پنجره UPVC و چهارچوب، نقش بسزایی در میزان عایق بندی و دوام پنجره دارد.

کوچک بودن یک پنجره UPVC نسب به نشیمنگاه خود یا چهارچوب محل نصب پنجره، بالطبع باعث ایجاد منافذ بیشتر شده و ضریب عایق بندی پنجره را کاهش میدهد.حتی به رغم استفاده حداکثری از مواد پر کننده در اطراف پنجره نیز پس مدت کوتاهی ماندگاری و ثبات این مواد از بین رفته و شکاف های اطراف پنجره نمایان خواهد شد.

در مقابل نیز بزرگ بودن یک پنجره یو پی وی سی نسبت به محل نصب خود باعث ایجاد فشار مضاعف به اجزای پنجره شده و نصب پنجره را با دشواری بیشتر و چه بسا با امری غیر ممکن روبرو میکند. در این مقاله مواردی که میتواند در نحوه اندازه گیری پنجره های دوجداره تاثیر گذار باشد را یک به یک بررسی خواهیم کرد.

  • گام اول اندازه گیری توسط نیروهای مجرب:

در اغلب شرکت های تولید کننده درب و پنجره یو پی وی سی، یکی از پرسنل به طور ثابت مسئولیت اندازه گیری پنجره های دوجداره upvc از پروژه های ساختمانی را به عهده دارد. سعی کنید از افراد مجرب و با سابقه مجموعه خود برای واحد اندازه گیری انتخاب کنید. به خصوص افرادی که سابقه طولانی در بخش نصب پنجره دارند. شخص اندازه گیر شاید تنها کسی است که از تمامی شرایط فیزیکی و نوع معماری پروژه و محل نصب پنجره آگاه است. لذا شخص مربوطه ضمن اینکه باید از اطلاعات فنی و کاربردی در خصوص پروفیل های یو پی وی سی آگاهی کامل داشته باشد می بایست تمامی نکات و مواردی که می تواند در طراحی پنجره تأثیر گذار باشد را به هر دو طرف ( کارفرما و واحد تولید ) اطلاع دهد.

  • گام دوم استفاده از ابزار آلات اندازه گیری دقیق:

 در اندازه گیری پنجره های دوجداره اندازه گیر می بایست از ابزار آلات دقیق جهت اندازه گیری استفاده نماید. معمولاً بهترین ابزار جهت اندازه گیری استفاده از مترهای لیزری می باشد متر لیزری ابزاری دقیق برای تعیین فواصل می باشد و معمولاً از دقت یک میلیمتری جهت اندازه گیری برخوردار می باشند. نکته قابل توجه در استفاده از مترهای لیزری در اندازه گیری، داشتن اطلاعات کافی از نحوه کار با دستگاه و تست و کالیبره نمودن ابزار در دوره های زمانی معین می باشد.

برد و دقت قید شده به روی هر مدل مطلق نبوده و بستگی به شرایط مختلف کاری (میزان نور محیط، درجه دما، رطوبت، آلودگی ها و ذرات ریز معلق در هوا) دارد. بردها واقعی بوده و در محیط ایزوله تست و تنظیم گردیده است. لذا در هنگام خرید نسبت به برد و دقت مورد نیاز در شرایط کاری دقت لازم مبذول گردد. استفاده از یک متر لیزری با محدوده 0 تا 20 متر به خوبی میتواند برای سیستم های درب و پنجره های دوجداره کارآمد باشد.

  • گام سوم اندازه گیری چند بعدی:

در اندازه گیری پنجره های دوجداره، ابعاد عرض و ارتفاع محل نصب به عنوان داده های اصلی ساخت پنجره های یو پی وی سی محسوب میشود. عوامل مختلفی میتواند باعث ایجاد اختلاف چند میلیمتری در نقاط مختلف این چهار چوب ها شود. برای کاهش خطا سعی کنید اندازه گیری را از سه نقطه مختلف انجام دهید. حداقل اندازه قرائت شده به عنوان اندازه نهایی ثبت خواهد شد. در تصویر زیر اندازه گیری پنجره های دوجداره برای ارتفاع پنجره از سه نقطه مختلف انجام شده است. برای اندازه گیری عرض پنجره نیز همین فرایند را تکرار کنید. انجام این فرایند در اندازه گیری ارتفاع محل نصب پنجره به دلیل نشست های حاصل از فرونشست ساختمان بسیار حایز اهمیت است.

  • گام چهارم رعایت اصول اندازه گیری:

رعایت دستور العمل های مطرح شده در ذیل موجب بهتر شدن فرایند اندازه گیری و ضریب کاهش خطا خواهد کرد:

  • اندازه گیرباید هنگام ترسیم درب یا پنجره های پروژه ابعاد آن را در مقیاس مشخصی حتی المقدور در برگه های شطرنجی که بدین منظور طراحی گردید است ترسیم کند تا در مشاهدات اولیه کارفرما یا طراح دچار ابهام نشود. خوانا بودن ترسیمات اولیه به کاهش خطا در مراحل بعدی کمک بسزایی میکند.
  • چنانچه کارفرما پنجره و یا درب را در ابعادی خارج از عرف و استاندارد فنی سفارش می دهد اندازه گیر موظف است ضمن صرف نظر کردن کارفرما از این درخواست، تمامی عواقب و مشکلات حاصل از طراحی فوق را به او اطلاع دهد. کاهش ضریب عایق بندی، استهکلاک یراق آلات، خروج ممتد پنجره از شرایط رگلاژ و آببندی و عدم سهولت در باز بسته شدن پنجره از جمله عواقب ساخت یک پنجره یو پی وی سی با ابعاد بزرگ و نامتعارف است.
  • اندازه گیر موظف است با توجه به شرایط حمل پنجره به پروژه در صورت محدودیت در حمل پنجره های بزرگ آنها را به صورت 2 یا چند تکه طراحی نماید. این محدودیت به عبور پنجره از راه پله یا درب ورودی مربوط می شود. استفاده از پروفیل های کمکی برای درزبندی بیشتر منافذ پبشنهاد میشود.

اندازه گیر موظف است یک دستور العمل بین خود و مسئول نصب ایجاد تا در هنگام نصب، هر پنجره و یا درب در کمترین زمان ممکن در محل خود نصب گردد. این دستورالعمل به صورت توافقی بوده و تحت قانون و شرایط خاصی نمی باشد. اگرچه لازم است محل نصب هر پنجره با درج طبقه در برنامه های طراحی پنجره قید گردد.

  • گام پنجم انتقال اندازه به نرم افزار طراحی:

پنجمین گام در اندازه گیری پنجره های دوجداره و تولید یک پنجره داشتن ابعاد و طرح تولید می باشد. اندازه و طرح های مورد نظر هر پنجره معمولاً در ابتدا به صورت دستی یاداشت و سپس در نرم افزار های خاص طراحی درب و پنجره یو پی وی سی وارد می گردد. سایر مراحل بعدی کار اعم از صدور پیش فاکتور و گزارش لیست برش از طریق نرم افزار مربوطه تهیه میگردد. لذا خطا و عدم دقت کافی در اندازه گیری یک پنجره یو پی وی سی می تواند تمامی مراحل بعدی کار را با مشکلات عدیده ای مواجه کند. با تمام توضیحات ارائه شده و رعایت موارد ذیل در اندازه گیری، می تواند باعث تولید یک پنجره با ابعاد استاندارد و  عایق بندی بسیار مناسب خواهد شد.

 

اندازه گیری پنجره های دوجداره بازسازی:

اگر ساختمان مورد نظر قبلا دارای پنجره باشد وتصمیم به تعویض آنها با پنجره های دوجداره UPVC باشد، شرایط اندازه گیری تا حدود بسیار زیادی متفاوت است. نحوه اندازه گیری پنجره های دوجداره در سیستم های بازسازی تا حدود بسیار زیادی به نوع پروفیل مصرفی بستگی دارد. اما در نظر داشته باشد در این پروژه ها انحنا و پیچیدگی های به وجود امده در پنجره های قدیمی میتواند اندازه گیری را با دشواری هایی روبرو کند. کمترین خطا در اندازه گیری میتواند نصب پنجره را غیر ممکن یا با عدم هوابندی مواجه کند. اندازه گیری پنجره دوجداره در پروژه های بازسازی به نسبت پروژه های نوسازی به تجربه بسیار بیشتری نیاز دارد. در پروژه های بازسازی هیچ فرصتی برای جبران اشتباهات به وجود آمده وجود ندارد و لازم است پنجره جدید در کوتاه ترین زمان ممکن نصب شود.

 

بهترین پروفیل برای پنجره های دوجداره بازسازی:

انتخاب بهترین پروفیل UPVC برای پنجره های دوجداره بازسازی به عوامل زیادی بستگی دارد. اما حساسیت در این بخش بیشتر به پروفیل قاب پنجره مربوط میشود چرا که در سایر قسمت های پنجره، پروفیل های مصرفی با سایر پنجره ها مشترک می باشد. نوع پروفیل مصرفی در ساخت قاب پنجره، ارتباط زیادی با میزان هوابندی پنجره دوجداره دارد. انطباق ابعادی پروفیل قاب با پروفیل فلزی پنجره قدیمی موجب عایق بندی پنجره شده و راه را برای ورود آلودگی ها غیر ممکن می سازد. علاوه بر آن به دلیل نشست صحیح پنجره در محل خود، استحکام و دوام پنجره دوجداره UPVC نیز به مراتب بیشتر خواهد شد. در تصویر زیر نمونه ای از مقطع برش خورده یک پنجره دوجداره UPVC به روی قاب فرانسوی را مشاهده می فرمائید. در ساخت این پنجره به منظور هرچه بهتر شدن عایق بندی، از پروفیل پرواز وین تک در ساخت قاب استفاده شده است.

اندازه گیری پنجره دوجداره
اندازه گیری پنجره دوجداره
متر لیزری
اندازه گیری پنجره دوجداره
اندازه گیری پنجره دوجداره
نرم افزار طراحی پنجره

بهترین پروفیل های بازسازی وین تک:

کارخانه وین تک با تولید مقاطع مختلفی از پروفیل های UPVC در سبد محصولی خود به ویژه پروفیل های کمکی، به خوبی توانسته نیازهای  معماران و مصرف کنندگان نهایی را در پروژه های بازسازی را تامین نماید. نوع پروفیل مصرفی جهت ساخت چهارچوب، ارتباط مستقیمی با عایق بندی پنجره دارد. علاوه بر آن لازم است نواحی اطراف پنجره به خصوص از سمت داخل نیز پوشش داده شود تا باعث پوشش آثار به جا مانده از پروفیل های پنجره قدیمی نیز شود. در این بین به معرفی چند پروفیل پرکاربرد وین تک در پروژه های بازسازی میپردازیم.

1- پروفیل قاب بازسازی وین تک:

از پروفیل قاب بازسازی وین تک اغلب در پروژه های بازسازی و در تعویض پنجره های قدیمی با پنجره های UPVC استفاده میشود. لبه و دیواره 42 میلیمتری طراحی شده در پروفیل قاب بازسازی سری 700 وین تک علاوه بر نقش بسیار مفید در هوابندی پنجره های بازسازی، به خوبی مبتواند آثار به جا مانده از پنجره های قدیمی آهنی یا آلومینیومی را پوشش دهد. قابلیت نصب نوار لاستیکی به روی دیواره و استفاده همزمان و انطباق با پروفیل های سری 640 وین تک از دیگر وِیژگی پروفیل قاب بازسازی سری 700 وین تک میباشد.

 

 

2- پروفیل پرواز (نبشی) وین تک:

از پروفیل پرواز یا نبشی وین تک نیز در پروژه های بازسازی و به منظور پوشش نواحی اطراف پنجره استفاده میگردد. این پروفیل در فواصل بین پروفیل قاب پنجره قدیمی و پروفیل قاب پنجره UPVC  قرار گرفته و میتواند به عنوان یک پوشش دهنده، فضای اطراف پنجره را پوشش دهد. علاوه بر نقش پوشش دهی پروفیل پرواز، این پروفیل میتواند باعث ایجاد سطحی هموار بر نصب پنجره های ایجاد نماید. پروفیل پرواز وین تک در دو سایز 30-48 و نیز 50-70 تولید میشود.

جمع بندی:

زمانی عملکرد یک پنجره دوجداره یو پی وی سی به شکل کاملی انجام میشود که تمامی مراحل ساخت، تولید و و نصب پنجره مطابق دستور العمل های تدوین شده طی شود. فرایند ساخت از مرحله اندازه برداری پنجره های دوجداره شروع و با گذشت از مراحل تولید و مونتاژ یراق آلات به مرحله نصب ختم میشود. کوتاهی در هر یک از مراحل یاد شده منجر به تولید یک پنجره یو پی وی سی غیر استاندارد و ناکارآمد خواهد شد که قطعا عملکرد مناسبی در زمان بهره برداری نیز نخواهد شد. چنانچه این مقاله برای شما مفید ارزیابی شده، یو پی وی سی کالا را به دوستان و همکاران خود نیز معرفی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید