انواع مختلف پنجره:

هر چند در زمان گذشته متریال مورد استفاده برای ساخت پنجره محدود بود اما امروزه می‌توان از انواع مختلف پنجره در معماری و ساختمان سازی بهره گرفت. لزوم تعبیه دریچه ایی به نام پنجره در هر مکانی که انسان آن را به عنوان سرپناه برگزید، همواره از ابتدایی ترین نیازهای بشر بوده است. منفذی که ضمن ایجاد ارتباط با محیط بیرونی بتواند از انتقال گرما و سرما به محیط داخلی جلوگیری کند. تاریخچه پنجره در معماری  بسیاری از نقاط جهان این موضوع را بر ما ثابت می کند که انسان با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی و دسترسی به منابع طبیعی، از مصالح گوناگونی برای ساخت انواع مختلف پنجره ها استفاده می کرده است که قصد داریم به 4 نمونه از مصالح پرکاربرد اشاره مختصری داشته باشیم.

1. پنجره چوبی:

پنجره چوبی یکی از قدیمی‌ترین یکی از انواع مختلف پنجره ساختمانی می باشد که احتمالاً شنیدن نام آن، یادآور پنجره‌های خانه‌های قدیمی و روستایی در ذهن شما تداعی خواهد کرد. چوب این موهبت الهی از جمله مواد با ارزشی در طبیعت است كه از آن در طول قرون مختلف براي مصارف و مقاصد گوناگون استفاده مي شود. انسان های اوليه طرز شكل دادن به چوب را براي تهيه وسايل مفيد و به كمك ابزارهاي سنگي فرا گرفتند و به مرور توانست با کمک ابزارهای فولادی از آن بهره گرفته و با این روش محصولات چوبي متنوع و بهتري را توليد نمايد. همزمان با اين تحول، محصولات و کالاهای جديدي از چوب در صحنه تجارتي بر مقاصد مختلف ظاهر گرديد. از آنجا كه كار با چوب به كمك ابزارهاي دستي و ماشيني آسان بوده و در گونه هاي متنوعي يافت مي شود، اين ماده يكي از مهمترين و اساسي ترين متریال ها در بین مصالح ساختماني نيز محسوب می شود. تنوع زياد گونه هاي مختلف چوب موجب شده است كه اين ماده در رنگ ها، بافتها، وزن ها و مقاومت هاي گوناگون يافت شود.

چوب به‌ عنوان نخستین ماده اولیه ای که بشر برای ساخت درب و پنجره با قابلیت بازشو مورد استفاده قرار داده است و به سبب زیبایی و اصالت منحصر به ‌فرد خود همواره جایگاه خود را در این صنعت حفظ کرده است. از زمان تولید پنجره‌های اولیه تاکنون تکنولوژی فرآوری و کاربرد چوب همیشه در حال رشد بوده است به نحوی که امروزه پنجره های چوبی با تلفیقی از پروفیل های آلومینیومی نیز ساخته و عرضه می شود.

ویژگی ها و معایب پنجره های چوبی:

نکته مهمی که درمورد استفاده از این پنجره‌ها باید به یاد داشته باشید، بحث نگهداری صحیح از آنها می‌باشد. چرا که پروفیل این‌گونه پنجره‌ها نفوذ پذیری بالایی نسبت به بخار آب داشته و از این‌ رو نیاز به نگهداری ویژه‌ای دارند، بنابراین در صورت تمایل به استفاده از این پنجره‌ها نمونه‌ای با کیفیت از آن‌ها را که از چوب مقاوم ساخته و دارای پوشش مناسبی باشد را انتخاب نماید. فرآیند ماشین کاری بسیار مناسب، قابلیت شکل دهی و خمش، مقاومت بسیار مناسب در برابر نیروهای خمشی و پیچشی، مقاوم در برابر ضربه، قابلیت رنگ پذیری و جذب صدا از جمله دیگر دلایلی است که باعث بکارگیری چوب در ساخت درب و پنجره های ساختمانی می شود. آسیب پذیر بودن در برابر حریق و آتش سوزی، احتمال نفوذ حشرات و موریانه، امکان پوسیدگی، قابلیت نفوذ آب در انواع پنجره چوبی، مقاومت پایین در برابر ورود ضربه، عدم درزبندی مناسب، عدم تعبیه نوارهای لاستیکی، هزینه بالای تمام شده در تولید و شکنندگی مقاطع بهم متصل شده از جمله معایب استفاده از پنجره های چوبی میباشد. پس با تمام این توضیحات و تنوع انتخاب، خرید پنجره چوبی گزینه مناسبی در بین سایر پنجره ها نمی باشد.

2. پنجره آهنی:

از دیگر اشکال مختلف پنجره، پنجره های آهنی میباشد. آهن چهارمین عنصر مهم در پوسته زمین شناخته شده و یکی از عوامل و عناصر سازنده هسته بیرونی و درونی زمین می باشد. آهن و آلیاژهای آن از پر مصرف ترین و پر کاربرد ترین فلزات می باشد که نوع خام آن به رنگ خاکستری براق می باشد اما زمانی که در هوا با اکسیژن ترکیب شود اکسید شده و به رنگ قرمز تیره یا قهوه ای روشن نمایان می شود. فلز آهن و آلیاژهای آن به عنوان پر کاربردترین فلز در صنایع و ساختمان سازی محسوب می شود.

ویژگی پنجره های آهنی چیست؟

پروفیل های تولید شده آهنی که عموماً به روش های نورد یا رول فرمینگ تولید می شوند تنوع بسیار بالایی داشته و ضمن برخورداری از سطح قیمتی مناسب، در صورت پوشش دهی، دوام و ماندگاری مناسبی را نیز دارا می باشد. استفاده از پروفیل های آهنی در ساخت انواع درب و پنجره به دلیل استحکام و ایمنی مناسب و همچنین رده قیمتی مقرون به صرفه، در معماری ایران همیشه به عنوان پرکاربرد ترین نوع پنجره ها در سالیان گذشته بوده به طوری که هم اکنون 80 درصد از پنجره های نصب شده در ساختمان های قدیمی در کشور از نوع پنجره های آهنی می باشد. ساخت پنجره با استفاده از پروفیل های آهنی چیزی در حدود 85 سال قدمت دارد و نسل بعدی پنجره های چوبی محسوب می شوند.

مهمترین دلایل عدم استفاده از پنجره های آهنی:

عدم درزبندی مناسب، عدم ایجاد عایق صوتی و حرارتی مناسب، پوسیدگی در برابر رطوبت، وزن بالای سازه ساخته شده، عدم امکان نصب نوارهای لاستیکی جهت عایق بندی از جمله دلایلی است که باعث شده امروزه استفاده از این نوع پنجره ها تقریباً منسوخ گردد. بهبود هرگونه تغییرات در ساختار پنجره های آهنی همانند نصب شیشه دوجداره به هیچ عنوان موثر نبوده و نمیتواند شرایط مناسبی را برای این پنجره ها ایجاد کند از این رو دوجداره کردن پنجره های آهنی به دلیل عدم درزبندی مناسب و ضریب انتقال حرارتی بالای مقاطع فلزی امری هزینه بردار و بی فایده خواهد بود. پیشنهاد میشود برای رسیدن به یک عایق بندی مناسب، پنجره اهنی مورد نظر با یک پنجره دوجداره UPVC تعویض گردد.

3. پنجره های آلومینیومی:

از دیگر انواع محتلف پنجره ها میتوان به پنجره آلومینومی اشاره کرد. آلومینیوم به عنوان یکی از عناصر در طبیعت و در حال حاضر به عنوان فراوان ترین فلز در سطح کره زمین شناخته می شود. ترکیب منحصر به فرد و خواص عالی آلومینیوم باعث شده است این فلز یکی از مهمترین مواد مهندسی و ساخت مصالح به شمار آید. جرم سبک، استحکام بسیار مناسب در برابر نیروهای خمشی و پیچشی، مقاومت بالا در مقابل خوردگی ها شیمایی، قابلیت تولید مقاطع پیچیده و ظریف به روش اکسترود و همچنین ماشین کاری بسیار مناسب، آلومینیوم را تبدیل به یک فلز منحصر ایده آل نموده است.

استفاده از آلومینومی در تولید درب و پنجره:

آلومینیوم به صورت خالص، به دلیل نرمی و استحکام پایین کاربرد چندانی نداشته، اما در صورت استفاده از سایر فلزات و یا آلیاژ کردن به مقادیر مناسب همانند مس، منیزیوم، منگنز، سیلیکون میتواند باعث ابجاد خواص بسیار مناسب در این فلز ارزشمند گردد. آلومینوم جز فلزات سبک بوده و شکل دهی آن عموما به روش هایی همچون ریخته گری یا اکسترود انجام میشود. خواص مکانیکی این فلز باعث شده تقریبا تمای پروفیل های تولیدی برای مقاصد گوناگون به روش اکسترود تولید گردد. پنجره های تولید شده از پروفیل های آلومینیومی به دلیل خواص فیزیکی آلومینیوم در برابر اکسیداسیون یا پوسیدگی از دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به پنجره های چوبی و پنجره های آهنی برخوردار هستند. در مقابل با توجه به قیمت بالای فلز آلومینیوم، قیمت تمام شده پنجره های آلومینیومی به مراتب بیشتر از سایر پنجره ها می باشد. پنجره های آلومینیومی نرمال به دلیل ضریب انتقال حرارتی بالای پروفیل ها امروزه کاربرد و طرفدار چندانی نداشته و در حال حاضر استفاده از پنجره های ترمال بریک (Thermal Brake) آلومینیومی تنها گزینه بسیار مناسب در ساخت پنجره های آلومینیومی می­باشد.

پروفیل ترمال بریک چیست؟

در ساخت پروفیل های ترمال بریک، لایه سمت درونی و سمت بیرونی پروفیل که تحت گرما و سرمای محیط هستن با استفاده از یک تیغه عایق از جنس پلی آمید از یکدیگر جدا شده و انتقال حرارت از طریق جداره های پروفیل آلومینیومی به حداقل مقدار ممکن کاهش می یابد. پل های حرارتی مهمترین عامل در انتقال حرارت یک سطح مقطع محسوب میشود که با حذف آن توسط رابط پلی آمید انتقال حرارت در پروفیل های آلومینومی به حداقل کاهش پیدا می­ کند. این ویژگی سبب می شود انتقال حرارت و یا اتلاف حرارت در فصول سرد یا گرم سال از طریق رسانش به حداقل کاهش یابد. سختی و استحکام بسیار مناسب پروفیل پلی آمید هیچ تاثیر منفی بر میزان مقاومت پروفیل آلومینوم ندارد. تیغه پلی آمید در پروفیل های آلومینومی ترمال بریک با روش دوخت یا عبور از غلتک های فلزی در بین لایه های پروفیل های آلومینومی قرار میگیرد.

پروفیل ترمال بریک

ویژگی و معایب پنجره های آلومینیومی:

پنجره های  آلومینیومی به دلیل خواص فیزیکی آلومینیوم در برابر پوسیدگی از دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به پنجره های چوبی و پنجره های آهنی برخوردار هستند. دیواره پلی آمید نصب شده در پروفیل های آلومینیومی ترمال بریک مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و باران های اسیدی دارد. قابلیت ایجاد پروفیل های رنگی با پوشش بسیار مناسب و با استفاده ار روش آنادایز یکی دیگر از ویژگی های پنجره های آلومنیومی ترمال بریک محسوب می شود که متواند باعث تولید پنجره های رنگی نیز شود. علی رغم تمام ویژگی های بسیار مثبت و ارزشمند پنجره های آلومنیومی ترمال بریک، شاید هزینه و قمیت تمام شده بسیار بالای آن تنها عاملی است که باعث می­شود پنجره های ترمال بریک آلومینیومی به عنوان یک کالای لوکس ساختمانی محسوب شده و خاص تعداد محدودی از پروژه های ساختمانی باشد.

4. پنجره های دوجداره UPVC:

از دیگر انواع مختلف پنجره در معماری ساختمان ها،میتوان به پنجره دوجداره یو پی وی سی اشاره کرد.استفاده از مواد پلیمری نظیر پی وی سی در حال حاضر به عنوان نوین ترین محصول در ساخت درب و پنجره ها شناخته می شود. پی وی سی در حقیقت نوعی پلاستیک است که از زیر شاخه های محصولات صنعت پتروشمی محسوب میشود. Polyvinyl chloride نام اصلی پی وی سی میباشد که برای اولین بار قرن 19 میلادی کشف گردید. ماده پی وی سی به صورت خالص به دلیل ضعف در خواص فیزیکی و مکانیکی و همچنین دوام و استحکام پایین در برابر ضربه و نور خورشید کاربرد چندانی نداشته و لازم است به منظور بهبود در خواص آن، مواد افزودنی دیگری به آن اضافه گردد. فرمولاسیون و میزان این افزودنی ها مطابق با شرایط آب هوایی و نوع کاربرد محصول نهایی انتخاب میگردد.

تاریخچه پنجره های UPVC:

استفاده از پنجره های دوجداره UPVC به دلایلی همچون ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین پروفیل ها، درزبندی بسیار مناسب به دلیل استفاده از نوارهای لاستیکی، تنوع رنگ، قابلیت نصب شیشه های مختلف، عدم نیاز به نگه داری سالیانه و….. باعث شد این ماده جایگزین آهن و آلومینیوم مصرفی در بخش ساخت پنجره های ساختمانی باشد. با گذشت سال ها متخصصین و طراحان پنجره با تست و روش های مختلف، به دنبال ساخت پنجره هایی با قابلیت عایق صدا و حرارت بیشتری بودند، تا اینکه در کشور آلمان متخصصین در سال 1960 با طراحی و ساخت پروفیل یو پی وی سی یکی از اصلی ترین تغییرات را در زمینه پنجره های دوجداره ایجاد کردند. حال نزدیک به 50 سال است که استفاده از ماده UPVC در اروپا رواج یافته است و به جرات میتوان گفت که  یکی از مطمئن ترین و پرمصرف ترین مواد اولیه در ساخت درب و پنجره ساختمان ها استفاده از پروفیل های پلیمیری و یا تولید شده از ماده UPVC می باشد.

دلایل استفاده از پروفیل های upvc:

هیچ کدام از نواقص و معایب پنجره های آلومینیومی، آهنی و چوبی در پنجره های یو پی وی سی وجو ندارد. پنجره های یو پی وی سی ضمن برخورداری از ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین، دچار پوسیدگی نشده و هنگام آتش سوزی نیز باعث گسترش حریق نمی شوند. در پنجره های یو پی وسی پروفیل های مصرفی با زاویه 45 درجه برش و با اعمال حرارت توام با فشار مناسب و توسط ماشین آلات مخصوص به هم اتصال داده می شوند. این روش اتصال و ادغام دو ماده به یکدیگر، وجود هرگونه شیار یا منفذ را حذف کرده و مانع از نفوذ هرگونه آب یا نشتی به داخل پروفیل یا پنجره می شود. در طراحی پروفیل های upvc شبکه ها یا دیواره هایی در داخل آنها ایجاد میشود که به محفظه یا چمبر معروف هستند. سطح مقطع بیشتر از 85 درصد از پروفیل های ی UPVC تولید داخل از نوع 60 میلیمتر و با چهار محفظه یا اتاقک داخلی می باشد.در بسیاری از شرکت ها نیز پروفیل های با عرض 70 میلیمتر نیز تولید میشود. وجود این اتاقک ها یا محفظه ها نقش مهمی در استقامت، استحکام و عایق بودن پنجره ها دارند. افزایش تعداد دیواره در پروفیل مانع از عبور امواج صوتی به داخل خانه شده و موجب عملکرد بهتر پنجره در برابر آلودگی صوتی و کاهش اتلاف انرژی خواهد شد.

پروفیل های UPVC لمینیت:

قابلیت نصب و الصاق روکش های رنگی از مواد پلیمری بنام لمینیت به عنوان دیگر ویژگی پروفیل های UPVC شناخته میشود. پروفیل های رنگی با روکش پلیمری که به پروفیل های لمینیت معروف هستند طیف رنگی نسبتاً محدودی داشته و معمولا در 5 طیف به رنگهای بلوطی، بلوطی تیره، قهوه ای سوخته، طوسی و مشکی تولید می شوند. فرایند تولید پروفیل لمینیت بدین شکل است که فویل های لمینیت پس از برش به اندازه مورد نیاز توسط مواد چسبنده و با اعمال فشار توسط غلطک ها به روی پروفیل چسبیده می شوند. این عملیات معمولا توسط شرکت های تولید کننده پروفیل انجام میشود. پروفیل های لمنیت می توانند به صورت یک طرف لمینیت (پروفیل داخل لمینیت و پروفیل بیرون لمینیت) و یا به صورت دو طرف لمینیت تولید شوند. میزان چسبندگی برچسب لمینیت به روی پروفیل های به مولفه های زیادی بستگی دارد اما به طور میانگین یک پنجره لیمنیت در یک شرایط آب هوای متعادل برای 7 الی 10 سال از ماندگاری مناسبی برخوردار خواهد بود.

ویژگی پنجره های دوجداره یو پی وی سی:

جند مورد از ویژگی های مهم پنجره های دوجداره اشاره مختصری شده است:

  1. کاهش هزینه مصرف انرژی سالیانه به دلیل پایین بودن میزان رسانش گرمایی در پروفیل های UPVC.
  2. مقاوم در برابر پوسیدگی و عدم نیاز به نگه داری سالیانه
  3. عدم ورود آلودگی و ریز گردها به دلیل درزبندی مناسب و عایق بندی بالا.
  4. قابلیت ایجاد انواع بازشو در جهات مختلف.
  5. قابلیت بازیافت پروفیل ها و استفاده مجدد در چرخه تولید محصولات پلیمری.
  6. استحکام بالای پروفیل در برابر شرایط مختلف آب و هوایی.
  7. قابلیت نصب شیشه های تک جداره، دوجداره و سه جداره.
  8. مقاوم در برابر نفوذ آب باران.
  9. قابلیت ساخت پنجره های کشویی در دو نوع تک ریل و جفت ریل.
  10. نظافت آسان به دلیل صافی سطح پروفیل های یو پی وی سی.
  11. سهولت در نصب و عدم نیاز به تخریب در تعویض پنجره ها.
  12. قابلیت نصب انواع شیشه های ایمنی نظیر سکوریت یا شیشه لمینیت.
  13. قابلیت ایجاد اشکال مختلف در قالب پنجره های منحنی یا زاویه دار.
  14. قابلیت نصب روکش هایی از جنس لمینیت به روی پروفیل های UPVC.
  • کدام مدل از انواع مختلف پنجره مناسب تر است؟

نواقص مطرح شده در خصوص پنجره های چوبی، آهنی و آلومینیومی (نسل قدیمی) به خصوص در بحث عدم عایق بندی و اتلاف انرژی، انتخاب این نوع پنجره ها را برای همیشه از گردونه رقابت حذف میکند. از این رو امروزه پنجره های آلومینیومی ترمال بریک و پنجره های یو پی وی سی به عنوان تنها گزینه های موجود در انتخاب پنجره های ساختمانی خواهد بود. قیمت مناسب پنجره های دوجداره یو پی وی سی در قیاس با پنجره های ترمال بریک و همچنین عایق بندی بسیار مناسب در برابر حرارت و برودت موجب استقبال بیشتر مردم از نوع پنجره ها شده است. همه ویژگی های مثبت پنجره های دوجداره یو پی وی سی زمانی محقق خواهد شد که دستور العمل های تولید و نصب به خوبی رعایت گردد.لذا در بین انواع مختلف پنجره های اشاره شده در این مقاله، به نظر میرسد پنجره های دوجداره یو پی وی سی از لحاظ قیمت و کارایی مناسب ترنی گزینه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید