پنجره ترمال بریک

پنجره ترمال بریک چیست؟ فرق پنجره ترمال بریک با پنجره دوجداره چیست؟ 

در این مقاله از یو پی وی سی کالا قصد داریم به طور کامل به مبحث پنجره ترمال بریک آلومینیومی بپردازیم. ممکن است برای بسیاری از افرادی که قصد احداث بنایی و یا بازسازی ساختمانی را دارند این سوال پیش آید که پنجره ترمال بریک چیست؟ واژه ترمال بریک چه مفهمومی دارد و شامل چه پنجره هایی میشود؟ آیا پنجره ترمال بریک همان پنجره دوجداره آلومینومی است یا خیر؟

پنجره ها همواره به عنوان یکی از نقاط هدر رفت و اتلاف انرژی در ساختمان ها بشمار می روند. در این بین نوع متریال های بکار رفته در ساخت پنجره ها بسیار هائز اهمیت است. با انتخاب پنجره مناسب میتوان به مقدار قابل توجهی میزان انرژی مصرفی در ساختمان را کاهش داد و با بهینه سازی در مصرف انرژی، ساختمان را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه داشت.

 پنجره ترمال بریک نسل جدیدی از پنجره عایق در برابر حرارت و برودت میباشد که با توجه به نحوه تولید مقاطع پروفیل آن مانع از انتقال حرارت از سمتی به سمت دیگر میشود. از آنجایی که ضریب انتقال حرارت در آلومینیوم بسیار بالاست استفاده از پروفیل های نرمال آلومینیومی در ساخت پنجره ها برای مدتی منسوخ گردید که با طراحی نسل جدیدی از پروفیل های آلومینیوم، استفاده از آنها با قوت بیشتری شکل گرفت.

پنجره دوجداره ترمال بریک چیست ؟

پنجره ترمال بریک (THERMAL BREAK WINDOW) در صنعت ساختمان به پنجره های دوجداره آلومینیومی ساخته شده از پروفیل آلومینیوم ترمال بریک اطلاق میشود. پروفیل های ترمال بریک نسل جدیدی از پروفیل های آلومینیومی غیر رسانا هستند.

در این نوع از پروفیل ها با اعمال روشهای اصلاحی، هدر رفت انرژی حرارتی از طریق جداره های فلزی پروفیل پنجره که همواره یکی از ضعف و معایب پنجره های آلومینیومی نسل قدیمی محسوب میشده، کاسته می شود. در این روش مقاطع پروفیل های آلومینومی درب یا پنجره پس از طراحی اولیه به دو نیم تقسیم شده و فضای بین آنها یک لایه پروفیل عایق و غیر رسانا قرار میگیرد.

استفاده از تیغه عایق در بین سطح مقطع داخلی و بیرونی پروفیل سبب شکست پل های حرارتی شده و انتقال گرما که در اینجا به عنوان هدر رفت انرژی حرارتی معرفی می شود به شکل محسوسی کاهش پیدا می کند.

ترمال بریک به انگلیسی:

ترمال بریک به انگلیسی و در لغت از دو واژه ترمال Thermal به معنای دما و بریک break به معنای شکسته یا جدا شدن را میدهد. در حقیقت ترمال بریک به انگلیسی به معنای حرارت شکن ترجمه و معرفی می شود. علی رغم آنکه ماهیت اصلی و استحکام پروفیل به فلز آلومینیوم باز میگردد اما رسانش گرمایی آن با اعمال روش هایی کاملاً شکسته شده است. پروفیل حرارت شکن، پروفیل دما شکن، پروفیل ضد ررسانش حرارتی از دیگر معانی پروفیل ترمال بریک به انگلیسی است. در واقع واژه ترمال بریک به عملکرد پنجره در برابر حرارت و رسانش باز میگردد و عملا به پنجره های آلومینیومی بهینه شده در برابر رسانش گفته میشود.

پروفیل آلومینیومی چیست؟

از منظر واژه شناسی و تعاریف، پروفیل به معنای ثابت بودن یک مقطع در طولی مشخص است. واژه پروفیل در ایران به مقاطع 6 متری از فلزاتی نظیر آلومینیوم، آهن و یا upvc گفته می شود. در دنیای فلزات و مقاطع پلیمری پروفیل ها ابعاد و مشخصات فنی متنوع ایی دارند. اصلی‌ترین کاربرد پروفیل‌ها برای ساخت سازه های فلزی و درب و پنجره های ساختمانی میباشد. از پر مصرف ترین پروفیل ها میتوان به پروفیل های آلومینومی و یا پروفیل های upvc پنجره دوجداره اشاره کرد.

آلومینیوم فلزی نقره‌ای رنگ با جلای مات یا براق، نرم، سبک و دارای قابلیت شکل‌پذیری زیاد است. از ویژگی‌های مهم آلومینیوم، میتوان به سبکی، استحکام خمشی مناسب و عدم اکسیداسیون اشاره کرد. پروفیل های تولید شده با روش اکستروژن از محصولات پر مصرف فلز آلومینیوم بشمار می رود.

روش تولید پروفیل آلومینیوم

برای تولید پروفیل آلومینیوم، ابتدا ماده اولیه را که بیلت آلومینیوم نام دارد، تحت فشار بسیار بالا و درجه حرارت مناسب قرار می‌دهند. بیلت آلومینیوم عموما مقطعی استوانه ای شکل به قطر 15 سانتی متر میباشد. عبور آلومینیوم نرم و از میان یک قالب فولای، باعث شکل گیری آلومینوم میشود. به خاطر اعمال فرآیند حرارتی و فشار بالا از طریق ماشین آلات اکستروژن روی فلز آلومینیوم، ماده اولیه بر اثر عبور از حفره ای با اشکال مختلف که قالب اکسترود آلومینوم نامیده میشود، کاملا تغییرشکل پیدا می‌کند و در نتیجه پروفیل آلومینیوم تولید می‌شود.

پروفیل آلومینیومی ترمال بریک:

با توجه به اینکه آلومینیوم، فلزی رسانا و با هدایت حرارتی بالا محسوب می‌شود، استفاده از آنها در تولید درب و پنجره های دوجداره موجب هدر رفت انرژی گرمایی از طریق رسانش خواهد شد. با اینکه حرارت تبادل شده از بین دیواره های پروفیل از منظر عموم ناچیز است ولی بهینه بودن پروفیل در مبحث عایق بندی حرارتی را کاملا مردود می کند. اما راه حل این مشکل چیست؟

از میان برداشتن پل های حرارتی که باعث اتلاف انرژی میشوند تنها راه حل استفاده از پروفیل های آلومینومی میباشد. در این روش مقطع پس از طراحی اولیه، به دو قسمت داخلی و بیرونی تقسیم شده و سپس توسط نوار یا تسمه هایی از جنس عایق به یکدیگر متصل میشوند. می‌توان گفت پروفیل‌های ترمال بریک یکسری پروفیل‌هایی هستند که با استفاده از نوارهای پلی آمید قسمت داخلی پروفیل را از قسمت خارجی آن جدا می‌کنند. انتقال و رسانش انتقال حرارت با رسیدن به نوارهای پلی آمید آمید متوقف شده و یا با سرعت بسیار کمتری انجام میشود.

روش تولید پروفیل ترمال

1- مرحله طراحی اولیه:

پس از طراحی پروفیل های مورد نیاز پنجره ترمال بریک، هر مقطع از پروفیل پنجره ترمال بریک به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم بندی میشود. در طراحی ها سعی میشود بخش داخلی به نسبت بخش بیرونی استحکام پذیری بیشتری داشته باشد. به منظور تعبیه نوار عایق پلی آمید در  پروفیل های آلومینومی ترمال بریک، شیارهایی V شکل در سطح جانبی پروفیل که قرار است به یکدیگر متصل شوند، ایجاد میگردد. این شیارها محل قرار گیری تیغه عایق پلی آمید می باشد. قبل از اتصال مقاطع به یکدیگر تمامی عملیات حرارتی مورد نیاز به روی مقاطع آلومینیوم انجام میشود به نحوی که فرایند اتصال پروفیل های آلومینیوم به تیغه پلی آمید به عنوان آخرین پروسه تولید پروفیل ترمال بریک محسوب می شود. حال بخش داخلی و خارجی به همراه تیغه ترمال بریک با ابعاد طولی 6 متر از طریق شیارهای V شکل در کنار هم قرار میگیرند.

2- مرحله دوخت و مونتاژ:

 هر سه مقطع پس از قرار گیری در کنار هم به ایستگاه مونتاژ نهایی منتقل می شوند. پروفیل ها از میان دستگاه مخصوصی که دستگاه دوخت پروفیل ترمال بریک نامیده میشود عبور می نماید. فرایند دوخت با ایجاد فشار از سوی غلطکهای دستگاه به روی پروفیل های آلومینیومی کامل میشود. فشار وارده از سمت غلطک های دستگاه در وهله اول موجب جمع شدن شیارهای V مورد اشاره شده و سپس باعث ثبات تیغه در میان شیارها می شود. این روش آن چنان با دقت و فشار بالایی انجام میشود که جدا سازی مجدد تیغه پلی امید از داخل شیارها کاملا غیر ممکن میشود که نشان دهنده میزان استحکام بالای مقاطع تولید شده است. خواص فیزیکی تیغه پلی آمید و نیز شکل سطح مقطع مانع از ایجاد هرگونه پیچش، خمش و یا ناهمسانی بین دو مقطع اتصال داده خواهد شد.

قیمت پنجره ترمال بریک:

قیمت پنجره آلومینوم ترمال بریک بسیار گران‌تر از پنجره های آلومینیوم نرمال هستند اما برطبق محاسبات انجام شده، میزان کاهش هدر رفت انرژی از طریق این پنجره ها میتواند باعث برگشت هزینه های انجام شده شود. کاهش هزینه های مصرف انرژی و کاهش استهلاک تجهیزات سرمایش و گرمایش، سرمایه گذاری انجام شده در خرید پنجره های ترمال بریک را پس از حدود 5 الی 6 سال به مصرف کننده باز میگرداند. در مقایسه پنجره ترمال بریک با پنجره upvc، قیمت این نوع از پنجره ها 2 الی 3 برابر قیمت پنجره دوجداره upvc است.

استفاده از آلیاژ آلومینیوم، فرایند تولید چند مرحله ای، تنوع رنگ، استحکام بالای مقاطع، پوشش های مقاوم، از جمله دلایلی است که باعث بالا رفتن قیمت پنجره ترمال بریک به نسبت سایر پنجره های دوجداره میشود. از این رو در بین تمام پنجره های ساختمانی، پنجره های ترمال بریک آلومینیوم به عنوان گران ترین نوع پنجره محسوب میشوند به نحوی که در بین متریال ساختمانی لوکس جایگاه ویژه دارند.

قیمت پنجره ترمال بریک:

به طور کلی واحد و مبنای فروش قیمت پنجره ترمال بریک یا بر اساس ابعاد (مترمربع) یا وزن سازه (کیلوگرم) تعیین میشود. عوامل موثر در قیمت پنجره ترمال بریک عبارتند از:

  • قیمت روز پروفیل (بیلت)  آلومینیوم:

مقاطع مختلفی از پروفیل های ترمال بریک در بازار وجود دارد که هریک وزن و مشخصات فنی جداگانه ای دارند. با توجه به نوسان قیمت آلومینیوم بر اساس قیمت های جهانی، قیمت پروفیل ترمال بریک نیز به صورت روزانه متغیر بوده و و هریک بر اساس میزان مواد بکار رفته محاسبه و عرضه میشود. مبنای فروش پروفیل ترمال بریک همواره بر اساس وزن محاسبه میشود. به طور میانگین قیمت خام فروش پروفیل ترمال بریک در سال 1402 چیزی در حدود 2.000.000 الی 3.200.000 ریال میباشد. نوع پوشش ایجاد شده، رنگ مقطع از مهمترین عوامل در بروز اختلاف قیمت پروفیل ها می باشد.

  • متراژ و ابعاد پنجره:

ابعاد و اندازه یک پنجره ترمال بریک با متراژ پروفیل مصرفی ارتباط مستقیمی دارد. هرچه مساحت یک پنجره ترمال بریک بزرگتر باشد، قیمت واحد فروش آن در قیاس با یک پنجره کوچکتر، ارزان تر خواهد بود چرا که پنجره هایی با ابعاد بزرگ به دلیل استفاده بیشتر از متریال های مورد نیاز ارزش افزوده بیشتری برای تولید کننده پنجره ترمال بریک ایجاد می نماید. علاوه بر آن بالا رفتن متراژ هزینه های جانبی تولید کننده را کاهش می دهد.

  • نوع یراق آلات:

مکانیزم های مختلفی در قالب یراق آلات قابلیت مونتاژ و بکارگیری در پنجره های ترمال بریک را دارا هستند. برای هر مکانیزم (یراق آلات) قیمت خاصی در نظر گرفته شده است که در در قیمت پنجره ترمال بریک تاثیر گذار خواهد بود. یراق آلات تک حالته به عنوان ارزان ترین و اقتصادی ترین نوع یراق و در مقابل یراق آلات لیفت اند اسلاید به عنوان گران ترین نوع یراق آلات پنجره های ترمال بریک معرفی میشود.

  • تعداد پنجره در پروژه:

تعداد پنجره های ترمال بریک نصب شده در یک پروژه ساختمانی ارتباط مستقیمی با میزان سود کسب شده برای تولید کننده دارد. با افزایش تعداد یونیت ها، از قیمت واحد اقلام مصرفی به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد. از این رو پروژه های انبوه سازی همواره به عنوان پروزه رقابتی محسوب میشوند.

  • نوع شیشه های بکار رفته:

انواع مختلفی از شیشه های تک جداره، دوجداره و سه جداره قابلیت بکارگیری در سیستم های ترمال بریک را دارا هستند. بسته به ضخامت شیشه، تعداد جداره ها، رنگ و سایر مشخصات فنی قیمت های شیشه سیستم های ترمال نیز متفاوت خواهد بود.

  • هزینه نصب پنجره:

هزینه نصب یک پنجره ترمال بریک ضریبی از قیمت تولید آن است. بین 15 الی 20 درصد از هزینه تولید پنجره ترمال بریک به عنوان هزینه نصب در بهای فروش در نظر گرفته می شود. قیمت نصب پنجره های ترمال بریک به دلیل آنکه معمولا شیشه هایی با ابعاد بزرگ دارند، بیشتر از پنجره های دوجداره UPVC در نظر گرفته می شود.

  • هزینه حمل:

ابعاد پنجره و فاصله جغرافیایی محل نصب تا کارگاه تولید دو مولفه اصلی در هزینه های حمل میباشد. هزینه حمل پنجره یک موضوع کاملا توافقی میباشد و الزامی در انجام آن توسط طرفین وجود ندارد.

قیمت حدودی پنجره ترمال بریک در سال 1402:

قیمت حدودی مترمربع پنجره های دوجداره ترمال بریک با توجه به سیستم لولایی یا کشویی بسیار از یکدیگر متفاوت هستند به طوری که در پنجره های دوجداره ترمال بریک قیمت سیستم لولایی و کشویی در سال 1402 هر مترمربع از 2.500.000 تا 3.000.000 تومان متغیر است. قیمت های درج شده شامل قیمت فروش پنجره بدون شیشه های چند جداره، یراق آلات و نصب میباشد.

تفاوت آلومینیوم ترمال بریک و نرمال:

علی رغم آنکه در تولید پروفیل های آلومینیوم نرمال و ترمال بریک از یک نوع آلیاژ (آلیاژ 60-63) استفاده می شود اما تفاوت عمده ای در این پروفیل ها وجود دارد. در پروفیل های نرمال به جهت تلاش در کاهش قیمت تمام شده از پروفیل های ذوبی و ضایعاتی استفاده می شود اما در پروفیل های ترمال بریک همواره از مواد درجه یک و بیلت فابریک آلومینیوم استفاده میشود.

اما عمده تفاوت پروفیل های آلومینیومی نرمال و ترمال بریک در فرایند تولید آنهاست. پروفیل های آلومینومی نرمال با استفاده از ماشین آلات پرس یا اکسترودر در یک مرحله تولید میشوند. اما در پروفیل های ترمال بریک همانطور که اشاره کردیم بخش داخلی و خارجی پروفیل به صورت مجزا تولید میشوند و سپس توسط تیغه ای عایق و غیر رسانا از جنس پلی آمید به یکدیگر متصل میشوند. تولید پروفیل های ترمال به دلیل چند مرحله های بودن فرایند و استفاده از مواد اولیه درجه 1 همواره از پروفیل های آلومینومی نرمال گرانتر هستند. امروزه استفاده از پروفیل های آلومینیوم نرمال در ساخت پنجره های دوجداره نه تنها مزیت و ویژگی محسوب نمیشود بلکه به دلیل رسانش بالای حرارتی پروفیل های مصرفی، محصولات نهایی از پنجره های غیر استاندارد و کم بازده بشمار می روند.

پنجره های ترمال بریک، پنجره های دوجداره نیز هستند؟

شیشه و ساختار آن همواره به عنوان مولفه اصلی و تاثیر گذار در مباحث عایق بندی پنجره های ساختمانی شناخته میشود. امروزه استفاده از پنجره ها با شیشه های تک جداره کاملا منسوخ شده و تمامی پنجره های نوین اعم از پنجره های دوجداره upvc و پنجره های ترمال بریک قابلیت نصب شیشه های دوجداره و سه جداره را دارند. از این رو پنجره های آلومینیوم ترمال نیز به عنوان پنجره دوجداره شناخته میشوند.

مزایای پنجره دوجداره آلومینومی ترمال بریک

پنجره های آلومینومی ترمال بریک ویژگی های بسیاری دارند اما از مزایای برجسته آنها می توان به استحکام بالا، عایق حرارتی مناسب، مقاومت در برابر حریق، مقاومت بالا در برابر خوردگی جوی، عملکرد عالی بالا و عمر طولانی آن اشاره کرد. از سایر ویژگی های پنجره های آلومینومی ترمال بریک میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پروفیل های چند محفظه:

تعبیه شبکه و دیواره ها داخلی در پروفیل های ترمال بریک علاوه بر افزایش ضریب عایق بندی، باعث افزایش استحکام پروفیل در برابر نیروهای خمشی و پیچشی می شود.

  • قابلیت نصب انواع شیشه:

در سیستم های در و پنجره های آلومینومی ترمال بریک امکان بکارگیری شیشه های در ضخامت های مختلف وجود دارد. استفاده از شیشه های تک جداره، دوجداره و سه جداره از دیگر ویژگی این نوع از پنجره ها بشمار می رود. در پنجره های ترمال بریک میتوانید شیشه های خاص تا ضخامت 40 میلیمتر را برای پنجره های خود انتخاب کنید.

  • تنوع ابعاد و رنگ:

تنوع طرح و رنگ و انواع بازشو در پروفیل های ترمال بریک سبب شده نیاز و سلیقه هر مصرف کننده ای در قالب پنجره های دوجداره پوشش داده شود.

  • مقاوم در برابر خوردگی:

پنجره های آلومینومی ترمال بریک در برابر عوامل مخرب محیطی مانند باران, برف, تابش نور خورشید, گرد و غبار و … کاملا مقاوم بوده و شکل اولیه آنها در تمام عمر حفظ میگردد. پوشش های ایجاد شده به روی پروفیل های ترمال بریک در قالب رنگ و آنادایز، مقاومت این پروفیل ها را برای سالیان متمادی تضمین میکند.

  • استحکام بالا:

استحکام خمشی و پیچشی بسیار مناسب پروفیل های ترمال بریک سبب شده که این نوع از پنجره ها به هیچ پروفیل ثانویه ای برای استحکام بخشی نیاز نداشته باشند. محدودیت های ساخت پنجره های بزرگ که در سیستم های upvc وجود دارد با مستحکم شدن پروفیل های ترمال بریک حذف شده است.

  • عایق صوتی مناسب:

قابلیت بکارگیری شیشه های دوجداره و سه جداره در پنجره های ترمال بریک، این نوع از پنجره ها را به یک محافظ صوتی در برابر آلودگی های صوتی تبدیل کرده است.

  • ضریب انتقال حرارتی پایین:

درب و پنجره‌های آلومینیومی ترمال بریک دارای نوارهای عایق حرارتی هستند، بنابراین در فصل زمستان و تابستان می‌توانند هدر رفت و اتلاف حرارت را به شکل محسوسی کاهش دهند. بنابراین، اثرات صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست در پنجره های ترمال بریک یک مزیت و ویژگی مهم محسوب می شود.

  • مقاوم به حرارت و اشتعال:

پروفیل های ترمال بریک کاملا در برابر اشتعال و گرما مقاوم هستند. هیج محدودیت دمایی برای بکارگیری این نوع از پروفیل ها وجود ندارد. میتوانید از درب و پنجره های ترمال بریک در مکان هایی با شرایط خاص دمایی نیز استفاده کنید.

  • اتصال مناسب مقاطع:

استفاده ار روش های اتصال مکانیکی (پانچ) در کنار استفاده از قطعات اتصال دهنده سبب شده استحکام گوشه های متصل شده در پنجره های آلومینومی ترمال بریک به شکل کاملی تضمین شود. پرس مقاطع با استفاده از دستگاه پانج باعث ایجاد اتصالی مستحکم بین مقاطع می شود.

  • دوستدار محیط زیست:

مواد استفاده در تولید پروفیل های ترمال بریک تماماً قابلیت استفاده مجدد در چرخه تولید محصولات مشابه را دارند. ویژگی پروفیل الومینیوم سبب شده با ذوب مجدد از آن در تولید سایر محصولات استفاده گردد.

تیغه پلی آمید چیست؟

استفاده از یک تیغه عایق در فواصل بخش داخلی و خارجی پروفیل های ترمال بریک تنها دلیل بهینه شدن این پروفیل ها محسوب میشود. عایق بودن در برابر حرات، استحکام بالا، ضریب انبساط حرارتی یکسان، قابلیت برش و ماشین کاری از الزامات اولیه یک تیغه عایق محسوب میشود. در میان استفاده از تیغه های پلیمری تولید شده از مواد پلی آمید (POLYAMIDE) به عنوان تنها متریال تامین کننده ویزگی های مورد نیاز محسوب میشود.

استفاده پی وی سی به جای پلی آمید

متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از تولید کنندگان پروفیل های متفرقه آلومینومی ترمال بریک به جهت کسب منافع مالی بیشتر از تیغه های ساخته شده از مواد pvc به جای پلی آمید استفاده می کنند . تیغه های پی وی سی در پروفیل های ترمال بریک باعث مشکلات عدیده ای در فرایند تولید پنجره و همچنین کارکرد پنجره خواهد شد که به چند مورد آن اشاره مختصری میکنیم:

  1. خاصیت شکنندگی پی وی سی در سرما چند برابر پلی آمید است. استفاده از پی وی سی به جای پلی آمید، احتمال جدایی و و از هم گسیختگی پروفیل ها را در فصول سرد را چندین برابر میکند. چه بسا ممکن است بعد از چندین سال از نصب پنجره به دلیل تنش و اختلاف دمایی بخش داخلی و خارجی پنجره ها، تیغه های پی وی سی کاملا از پروفیل های آلومینیومی جدا شوند.
  2. خاصیت انعطاف پذیری حاصل از گرما در تیغه های پی وی سی در فصول گرم سال یا در مناطق گرمسیر احتمال دفرمگی و یا پیچش پروفیل ها را بیشتر میکند.
  3. استحکام پی وی سی در فرایند تولید پروفیل های ترمال بریک و عبور از میان غلطک ها بسیار کمتر از پلی آمید میباشد. در این حالت پروسه اعمال فشار و عبور از غلطک ها به دلیل کاهش عمدی نیرو به خوبی انجام نمیشود.

ضریب انتقال حرارت در پروفیل های آلومینومی:

تعبیه تیغه پلی آمید در فواصل میان بخش های داخلی و خارجی پروفیل های ترمال بریک مانع از انتقال حرارت از یک سمت به سمتی دیگر میشود. قطع رسانش حرارتی به عنوان تنها عامل این ویژگی محسوب میشود. با اعمال این روش پل های انتقال گرما کاملا از بین رفته و ضریب انتقال حرارت آلومینوم از 203 به کمتر از 3 کاهش پیدا می کند. ناگفته نماند که شکل سطح مقطع و ابعاد تیغه پلی آمید در میزان کاهش ضریب انتقال حرارت بسیار موثر است. در صورت استفاده از سیستم ترمال بریک بجای استفاده از پنجره آلومینیومی نرمال، شاهد کاهش 38 درصدی مصرف انرژی در ساختمان ها خواهیم بود کاهش درصد کاهش اتلاف انرژی برودتی در فصل گرما، کاهش 28 درصدی مصرف سوخت، کاهش 20 درصدی هزینه در سرمایه گذاری اولیه تأسیسات و همچنین از آلودگی صوتی به میزان قابل توجهی جلوگیری می شود و این دقیقاً مهمترین نکته ای است که در ماده 19 قانون اساسی مطرح شده است.

تفاوت پنجره ترمال بریک با پنجره UPVC

شاید شما هم از دسته افرادی باشد که قصد خرید پنجره های دوجداره برای ساختمان خود دارید اما سعی در شناخت بیشتر پنجره های ترمال بریک و تفاوت های آن پنجره های upvc دارید. در این بخش به عمده تفاوت های پنجره های ترمال بریک با پنجره های دوجداره UPVC اشاره میکنم:

  • مقاومت بالا در برابر اشتعال و حرارت:

پروفیل های ترمال بریک که عمده بخش آن از فلز آلومینیوم تشکیل شده در برابر حرارت کاملا مقاوم هستند. در پروفیل های یو پی وسی حرارت ابتدا باعث تغییر رنگ و سپس تغیر شکل پروفیل میشود. از این رو پنجره های ترمال بریک در حریق و آتش سوزی ها بسیار مقاوم بوده و تنها در شراطیی که حریق بسیار گسترده باشد آسیب می بینند.

  • عدم نیاز به پروفیل تقویت گالوانیزه:

منشا استحکام خمشی پروفیل UPVC از پروفیل های تقویت گالوانیزه تأمین می‌شود که متاسفانه بدلیل مخفی بودن در درب و پنجره ها و کسب منافع مالی بیشتر از سوی برخی از تولید کنندگان پنجره از آنها استفاده نمی‌شود. در مقابل مقاومت و استحکام پروفیل آلومینیومی چند برابر یک پروفیل UPVC ‌است و این پروفیل ها بی نیاز هر نوع متریالی بر مقاوم سازی هستند. پروفیل های ترمال بریک هرگز خم و دفرمه نشده و شکل اولیه آنها برای محصول نهایی تا چند دهه تضمین میشود. البته این گرینه بدان معنی نیست که پنجره های دوجداره UPVC استحکام کمتری دارند. در شرایطی که یک پنجره دوجداره UPVC به صورت استاندارد ساخته شود، نقصی در مبحث استحکام وجود ندارد.

  • روش های اتصال مکانیکی:

فرایند اتصال دو مقطع پروفیل UPVC بر اساس اعمال حرارت، ذوب و ادغام دو مقطع در یکدیگر انجام میشود که در نوع خود نیز کاملا مستحکم است. این در حالی است که روش اتصال پروفیل های ترمال بریک به یکدگیر با استفاده از اتصالات مکانیکی و پانچ انجام میشود که بعلت عدم ایجاد هرگونه زائده ظرافت و زیبایی خاصی را دارد. در این بخش هیچ ضعفی در دو سیستم UPVC  و ترمال بریک وجود ندارد وصرف به تفاوت ها اشاره شده است.

  • قابلیت ساخت پنجره های بزرگ:

براي آنکه يک پنجره يا درب به خصوص در ابعادي که هر روزه بزرگتر در طراحي‌ها لحاظ مي‌گردد، کارايي مناسب درست خود را داشته باشد، به ميزاني از استحکام و قدرت خمشي در پروفیل های مصرفی نياز ادارد که با مقايسة مواد مختلف، پروفیل های ساخته شده از فلز آلومینیوم استحکام بیشتری دارند. شبکه ها و دیواره های ایجاد شده در مقاطع پروفیل های ترمال بریک، مقاومت خمشی اینگونه محصولات را را تا حدود بسیاز زیادی بالا میبرد. در سیستم های یو پی وی سی با افزایش ضخامت ورق گالوانیزه، استحکام مورد نیاز تامین می شود.

  • مقاومت در برابر شرايط اقليمي نامساعد:

لایه رنگ ایجاد شده از یک طرف، ماهیت فلز آلومینیوم از طرف دیگر باعث شده، مقاومت مقاطع ترمال بریک در برابر انواع شرایط نامساعد جوی و تابش های شدید نور خورشید برای سالیان متمادی در حد اعلای خود حفظ شود. پروفیل های آلومینیوم ترمال بریک در قیاس با موادی نظیر آهن یا چوب هرگز تعییر رنگ نداده و پوسیده نمی شوند.

  • قابلیت استفاده از شیشه های خاصی:

قابلیت نصب شیشه های دوجداره وسه جداره تا ضخامت 40 میلیمتر از دیگر وجه تمایز پروفیل های ترمال بریک بشمار می رود. در سیستم های یو پی وی سی نهایت ضخامت شیشه تا 32 میلیمتر مباشد.

  • قابلیت رنگ پذیری:

قابلیت استفاده از رنگهای الکترواستاتیکی از دیگر ویژگی پروفیل های آلومینیومی ترمال بریک محسوب میشود.در پروفیل های upvc این کار اساسا قابلیت اجرایی ندارد و تولید پروفیل های رنگی در چند رنگ محدود و با استفاده از روش لمینیت وجود دارد. تمامی رنگهای مورد استفاده در پروفیل های ترمال بریک به دلیل استفاده از روش های پاششی و نوام با گرمادهی، از مقاومت بالا و ضد سایش برخوردار هستند. علاوه بر آن تنوع و زيبايي به وجود آمده با استفاده از سيستم پوشش و رنگ‌آميزي آنادايز تنها در آلومينيوم قابل اجرا است. در حال حاضر تنوع رنگ در سیستم های ترمال بریک به بیش از 200 طیف مختلف می رسد.

  • قابلیت مونتاژ یراق آلات خاص:

انواع مختلفی از یراق آلات در سیستم های ترمال بریک قابلیت مونتاژ دارند. سیستم لیفت اند اسلاید که صرفا در سیستم های ترمال بریک قابلیت مونتاژ دارد، نوع مدرنی از یراق آلات پنجره های ساختمانی بشمار می رود. در سیستم لیفت اند اسلاید، با چرخش دستگیره درب یا پنجره از محل خود بلند شده و به سمت چپ یا سمت راست بر بستر ریل در نظر گرفته شده حرکت میکند.

ترمال بریک یا یو پی وی سی؟

علی رغم آنکه در مطالب فوق به بسیاری از ویژگی های پنجره های دوجداره ترمال بریک اشاره کردیم در جواب سوال ترمال بریک یا UPVC  باید بگوئیم اولین مولفه در انتخاب پنجره ترمال بریک یا UPVC بودجه در نظر گرفته شده برای خرید است. قیمت پنجره ترمال بریک به دلایل مختلف، بسیار گرانتر از پنجره های UPVC  هستند. علاوه بر آن در بسیاری از پروژه های ساختمانی نیازی به پنجره های عریض و طویل نبوده و معماری بسیاری از ساختمان ها به خصوص آپارتمان ها،به پنجره هایی با ابعاد متوسط ختم میشود. به طور خلاصه بگوئیم در انتخاب پنجره ترمال بریک یا UPVC بهتر است بودجه مورد نظر برای خرید پنجره در وهله اول بررسی کنید. هر دو پنجره الزامات مورد نیاز در بخش کاهش مصرف انرژی و عایق بندی صوتی را به طور کامل تامین می نماید. کیفیت ساخت و نحوه مونتاژ یا نصب پنجره تعیین کننده کیفیت نهایی در و پنجره ترمال بریک یا یو پی وی سی خواهد بود.

ضریب انتقال حرارتی سیستم ترمال بریک
رنگ پنجره ترمال بریک

بهترین پروفیل ترمال بریک:

امروزه طیف گسترده ای از پروفیل های ترمال بریک در سطح بازار تولید میشود که هرکدام شکل، ابعاد و مشخصات فنی مختلفی دارند. شاید برای شمایی که قصد خرید پنجره ترمال بریک را دارید انتخاب بهترین پروفیل ترمال بریک برای ساخت پنجره با این حجم وسیع از پروفیل ها با سختی مواجه سازد. قبل از هر توضیحی یاد آور می شویم که صرفا انتخاب اقلام مصرفی با کیفیت نظیر پروفیل تضمین کننده نهایی پنجره ها نبوده اما میتواند گام اول در بررسی کیفیت یک پنجره باشد. از این رو حساسیت دربخش های دیگر پنجره نظیر تولید، یراق آلات و نصب پنجره را نیز در چک لیست بررسی های خود نیز لحاظ کنید در اینجا شما را با چند عامل مهم در انتخاب بهترین پروفیل ترمال بریک آشنا میکنیم.

1- آلیاژ آلومینیوم بکار رفته در تولید مقاطع:

استفاده از آلیاژ 63-60 در حال حاضر به عنوان بهترین نوع آلیاژ مصرفی در تولید پروفیل های ترمال بریک است. آلیاژ 6063 آلومینیوم را می توان یکی از پر کاربرد ترین انواع آلیاژ های آلومینیوم در تولید انواع مقاطع صنعتی دانست. ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ شکل دهی بسیار مناسب، ﻣﻘﺎوﻣﺖ بالا ﺑﻪ ﺧﻮردﮔﻲ و ﺟﻠﻮه آنادایز ﺑﺴﻴﺎر ﺧﻮب و در نهایت ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻛﺎرى ﻣﺘﻮﺳﻂ از ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت اﻳﻦ آﻟﻴﺎژ اﺳ.ﺖ. استفاده از عناصر منیزیم و سلسیم همواره به عنوان آلیاژ های اصلی آلومینیوم 60-63 معرفی میشود.

2- کیفیت مرحله دوخت پلی آمید:

حساسیت در بخش دوخت پلی آمید به پروفیل آلومینوم، ارتباط مستقیمی با دوام و یکپارچگی پروفیل ترمال بریک دارد. مشاهده یک نمونه چند سانتی متری از پروفیل ترمال بریک از نزدیک میتواند تا حدود بسیار زیادی کیفیت دوخت پلی آمید را به شما اثبات نماید. پس از مرحله دوحت پلی آمید به پروفیل آلومینیوم، مقاطع نباید به هیچ وجه از یکدیگر جدا شوند.

3- تنوع مقطع در یک برند:

طیف وسیع محصولات تولید و تکمیل سبد محصولی مطابق با نیاز هر پروژه در کنار سایر محصولات آلومینومی مورد نیاز در بخش نما، بیش از هر چیزی سرمایه گذاری شرکت های تولید کننده پروفیل ترمال بریک را به تصویر می کشد. در انتخاب بهترین برند پروفیل های ترمال بریک همواره از شرکت بنام و مطرح که حجم متنوعی از محصولات را تولید میکنند را نتخاب کنید.

4- لزوم استفاده از ماده پلی آمید:

مشکلات به وجود آمده در استفاده از پی وی سی به جای پلی آمید، دوام و کیفیت پروفیل شما را ممکن است صرفاً برای چند سال تضمین نماید. دقت کنید حتما از مواد پلی آمید در پروفیل های ترمال بریک استفاده شده باشد.

5- وزن مناسب مقاطع:

ضخامت مناسب دیواره و تعداد شبکه های در نظر گرفته شده با استحکام خمشی پروفیل ها ارتباط مستقیمی دارد. ضخامت دیواره های اصلی در پروفیل های اصلی درب و پنجره ترمال بریک نباید کمتر از 2 میلیمتر باشد. همچنین وزن مقاطع اصلی شامل پروفیل قاب پنجره ترمال بریک، پروفیل لنگه پنجره و پروفیل میانی بین 1200 الی 1400 گرم بر متر طول باشد.

6- دریافت گواهینامه های کیفی و فنی معتبر:

دربافت گواهینامه های کیفی از موسسات ممیزی معتبر داخلی و خارجی موید رعایت دستور العمل های تولید برای هر واحد تولیدی میباشد.

نتیجه گیری نهایی:

شکست حرارتی و کاهش انتقال حرارت از مهمترین ویژگی پروفیل های ترمال بریک بشمار می رود. جنانچه به دنبال خرید پنجره دوجداره آلومینیومی هستید، از ترمال بریک بودن پروفیل های مصرفی در ساخت پنجره خود اطمینان حاصل نماید. هیچ دلیل و توجیهی نمی تواند کارایی پنجره های آلومینیومی نرمال و قدیمی را به عنوان یک پنجره خوب و با کیفیت معرفی نماید. کارایی بسیار پایین این پنجره ها در فصل زمستان نمود بیشتری پیدا میکند به طوری که برای همیشه شاهد برودت دما در فضای اطرف پنجره خواهد بود. هیچ ارجحیتی بین پنجره دوجداره UPVC  و ترمال بریک وجود ندارد. بودجه شما در انتخاب نوع پنجره ها تعیین کننده خواهد بود.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید