اجزای پنجره های دوجداره UPVC:

با توجه به اینکه قسمت اعظم پنجره های دوجداره نوین در کشور ما به پنجره های دوجداره UPVC اختصاص دارد سعی داریم در این مقاله به معرفی اجزای این نوع از پنجره ها اشاره مختصری داشته باشیم. شاید برای افرادی که تجربه استفاده از پنجره های دوجداره را ندارند همواره این سوال برای آنها مطرح می شود که پنجره دوجداره یو پی وی سی از چه چیزی ساخته شده است ؟

پنجره های دوجداره یو پی وی سی نسل نسبتاً جدیدی از پنجره های ساختمانی هستند که به واسطه ویژگی های متعدد به خصوص در بخش کاهش مصرف انرژی و عدم نفوذ آلودگی­ های صوتی و ریز گردها جز بخش لاینفک ساختمان های امروزی و نوساز بشمار می روند. ویژگی های پنجره های دوجداره یو پی وی سی باعث جایگزینی آنها با پنجره های ساختمان های قدیمی نیز شده به نحوی که با تولید مقاطع مختلف پروفیل یو پی وی سی، می توان بدون تخریب در نمای داخلی و خارجی ساختمان­ها، نسبت به تعویض پنجره­ های قدیمی اقدام کرد. آنچه که باعث ایجاد تغییرات کلی این نوع از پنجره ها با نمونه های نسل قدیمی تر همانند پنجره های آهنی یا پنجره های آلومینیومی شده شامل پروفیل، یراق آلات، شیشه های چند جداره و قطعات مورد استفاده در ساخت آن می باشد. با یو پی وی سی کالا همراه باشید تا با اجزای پنجره های دوجداره UPVC بیشتر آشنا شوید.

1- پروفیل های UPVC:

پروفیل های یو پی وی سی یکی از اجزای پنجره دوجداره محسوب میشود. ساختار و چهارچوب اصلی پنجره های UPVC، پروفیل ها می باشند. در حقیقت پروفیل های یو پی وی سی بدنه و اسکلت پنجره ها را تشکیل می دهند و سایر قطعات پنجره شامل یراق آلات و شیشه های چند جداره به روی آنها مونتاژ می شوند. از این رو لازم است تا پروفیل های UPVC مصرفی در ساخت درب و پنجره های دوجداره از استحکام و مقاومت کافی برخوردار باشند. در پنجره های دوجداره UPVC لازم است از پروفیل های تقویت گالوانیزه به منظور استحکام بخشی و افزایش دوام پنجره در کنار آنها استفاده شود. این الزام از آنجایی شکل میگیرد که پروفیل های یو پی وی سی به دلیل ماهیت جنس، از قابلیت انعطاف پذیری برخوردار هستند و در صورت عدم استفاده از پروفیل تقویت گالوانیزه، به مرور باعث ایجاد انحنا و دفرمگی پروفیل های پنجره UPVC می شود. پروفیل های یو پی وی سی به صورت شاخه های 6 متری تولید و پس از برش به ابعاد مورد نیاز و متناسب با پنجره دوجداره، توسط گرمادهی و فرایند جوش به یکدیگر متصل میشوند.

حساسیت پروفیل های UPVC:

پروفیل های یو پی وی سی به عنوان مهمترین عامل در فاکتور قیمتی پنجره های دوجداره محسوب می شود به نحوی که انتخاب برند و شرکت تولید کننده پروفیل تاثیر بسزایی در قیمت نهایی محصول ساخته شده خواهد داشت. به جرات می­توان گفت برند پروفیل یو پی وی سی مصرفی در ساخت پنجره های دو جداره تنها عامل تعیین کننده در انتخاب یا عدم انتخاب یک محصول از سوی خریداران می ­باشد.با تمام این توضیحات میتوان متصور شد که مهمترین اجزای پنجره های دوجداره پروفیل های UPVC میباشد. نگاه اول هر خریدار درب و پنجره دوجداره در وهله اول به برند پروفیل یو پی وی سی و مشخصات فنی آن معطوف می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2- یراق آلات :

رتبه دوم در معرفی اجزای پنجره های دوجداره به یراق آلات اختصاص دارد. در تعریف یراق آلات پنجره دوجداره می توان گفت هر نوع مکانیزمی که سبب شود بخش متحرک یا بازشو پنجره قابلیت باز، بسته و قفل شدن را داشته باشد به عنوان یراق نامگذاری می گردد. یراق آلات پنجره های دوجداره یو پی وی سی می­ توانند از فلز، پلاستیک و یا ترکیبی از این مواد باشند. در حقیت یراق آلات به عنوان لوازم جانبی پنجره دوجداره نیز شناخته می شوند و آنچه که باعث عایق بندی خوب یک پنجره در برابر آلودگی ها می شود با استفاده از یک یراق خوب و استاندارد فراهم می شود از این رو می ­توان گفت بیش از نیمی از عملکرد خوب یک پنجره در برابر کاهش هر نوع آلودگی و همچنین دوام پنجره در مقابل تداوم باز و بسته شدن های مکرر، به نوع و کیفیت یراق آلات پنجره یو پی وی سی بستگی دارد.

حساسیت انتخاب یراق آلات:

حساسیت در انتخاب یراق آلات پنجره های دوجداره UPVC کمتر از حساسیت پروفیل های یو پی وی سی نبوده و در صورتی عدم اگاهی از نوع یراق آلات مصرفی، پنجره مورد نظر عملکرد و کارایی مناسبی را نخواهد داشت. نوع یراق آلات پنجره های دوجداره می تواند تعیین کننده نوع بازشو پنجره نیز باشد. به عنوان مثل در یک سیستم پروفیل لولایی، بازشو پنجره می­ تواند با انتخاب نوع یراق آلات به صورت پنجره تک حالته، پنجره دوحالته و یا به شکل پنجره فلوکس واگنی باشد. به طور خلاصه می توان گفت عملکرد و کارایی یک پنجره در دراز مدت بیش از هر مولفه دیگری به نوع و کیفیت یراق آلات پنجره وابسته می باشد و مسیری که باعث رضایت مندی مصرف کننده نهایی از کیفیت پنجره دوجداره خواهد شد به دوام یراق آلات بکار رفته منتهی خواهد شد. اگرچه که نگهداری و توجه بهنگام پس از نصب یک پنجره UPVC به یراق آلات و رگلاژ به موقع یکی از موارد تاثیر گذار در عمر و دوام یراق آلات میباشد. و در صورت عدم رسیدگی به موقع باعث آسیب بیشتر به سایر اجرا خواهد شد. اخذ گواهینامه های کیفی و فنی از موسسه های معتبر جهانی و سابقه فعالیت را میتوان دو فاکتور در بررسی کیفیت یراق آلات پنجره های دوجداره عنوان کرد.

3- نوارهای درزبندی لاستیکی:

شاید یکی از ویژگی های مهم و نقاط قوت پنجره های دوجداره یو پی وی سی نسبت به سایر پنجره های قدیمی، تعبیه نوار لاستیکی بین منافذ پنجره باشد. نوارهای لاستیکی پنجره دوجداره یو پی وی سی که گاها واشر پنجره دوجداره نیز شناخته می­ شود به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و عدم تغییر شکل بر اثر گذشت زمان، نقش درزبندی و آببندی پنجره را به عهده دارند، فواصل بین شیشه و پروفیل و همچنین فواصل بین بازشو پنجره و قاب، توسط نوارهای لاستیکی به طور کامل درزبندی می­ شوند. نوار لاستیکی پنجره ها دوجداره در دو نوع EPDM و TPV تولید و عرضه می شود. نوارهای TPV در پروفیل های لاستیک دار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوارها توسط شرکت تولید کننده پروفیل و در زمان تولید به روی پروفیل ها جاگذاری و مونتاژ می شوند. نوارهای لاستیکی از نوع EPDM به دلیل آنکه از خواص و ویژگی لاستیک طبیعی برخوردار است ماندگاری و دوام بیشتری دارد. از این رو پیشنهاد می شود در هنگام خرید پنجره دوجداره از نوع نوار درزبندی EPDM را انتخاب کنید.

4- پروفیل تقویت گالوانیزه:

به منظور استحکام بخشی به پنجره های دوجداره در مقابل نیروهای وارده و همچنین اطمینان از ایجاد یک تکیه­ گاه مناسب و مستحکم جهت نصب پنجره در ساختمان و  نیز مونتاژ یراق آلات، ملزم به استفاده از پروفیل های تقویت از جنس ورق گالوانیزه، در درب و پنجره­ های دوجداره یو پی وی سی هستیم. پروفیل های پلیمری ساخت پنجره به تنهایی توانایی تحمل نیروهای وارده را ندارند و در صورت عدم مقاوم سازی، با گذشت زمان و تحت تاثیر تنش های وارده، درب یا پنجره از حالت اولیه خارج شده و اصطلاحاً پروفیل ها دچار دفرمگی یا کجی خواهند شد. بروز این رخداد در سیستم­های یو پی وی سی که امروزه مورد استفاده واقع می شوند ا­جتناب ناپذیر بوده و هیچ ادعا و دلیلی نمی­ تواند عدم استفاده از پروفیل تقویت را فرایندی هم­سو با استانداردهای تولید و بی تأثیر در افت کیفیت محصول نهایی قلمداد نماید. با توجه به حساسیت پروفیل تقویت گالوانیزه و تاثیری پذیری آن در میزان استحکام درب و پنجره های دوجداره UPVC به جرات میتوان گفت پروفیل های تقویت پس از یراق آلات به عنوان مهمترین اجزای پنجره های دوجداره محسوب میشود.

عوامل تعیین کننده کیفیت پروفیل های تقویت گالوانیزه:

در حال حاضر استفاده از ورق گالوانیزه (ورق آهنی پوشش داده شده با فلز روی) از پر مصرف­ترین انواع مواد ساخت پروفیل­های تقویت می­باشد. لازم به ذکر است ابعاد و ضخامت پروفیل تقویت گالوانیزه برای هر شرکت تولید کننده پروفیل متفاوت است و استفاده یکسان از یک نوع پروفیل تقویت برای تمامی پروفیل های یو پی وی سی در راستای کاهش هزینه تولید بوده و مورد تائید نمی باشد. تعیین ابعاد پروفیل های تقویت گالوانیزه در ساخت پنجره های یو پی وی سی متغیر میباشد اما ضخامت ورق استفاده شده در ساخت آن باید حداقل ضخامت 1.25 میلمیتر را داشته باشد. پروفیل های تقویت گالوانیزه بعد از مرحله برش پروفیل و قبل از مرحله جوش در داخل پروفیل های یو پی وی سی قرار گرفته و توسط پیچ های سرمته در جای خود ثابت می شوند. استفاده از پروفیل های توقیت گالوانیزه یا ضخامت کمتر از 1.25 میلمیتر و یا استفاده از پروفیل های تقویت گالوانیزه دوتکه تاثیر چندانی در افزایش استحکام پنجره های UPVC نخواهد داشت.از این رو حتما در قرارداد ساخت و یا خرید پنجره های دوجداره برای ساختمان یا پروژه های خود حتما در مورد ابعاد و ضخامت پروفیل تقویت گالوانیزه، دقت لازمه را انجام برسانید.برای اطلاع از ابعاد استاندارد پروفیل های تقویت گالوانیزه مختص وین تک و پلاس پن، میتوانید به بخش کاتالوگ های فنی سایت یو پی و سی کالا مراجعه کنید.

 

5- شیشه های دو جداره:

مشخصات فنی شیشه:

اگرچه طبق بررسی مورخان تاريخ كشف شيشه به حدود 4000 سال قبل بـاز مي گردد اما استفاده از آن در ساختمان ها بـه ايـن انـدازه قـدمت ندارد. اين كه همزمان بتوان از نور طبيعـي استفاده کرد و هـواي گـرم داخل ساختمان را در فصول سرد سال حفظ نمود، از آرزوهاي دیرینه بشریت بوده است. شیشه تنها جداره ای نور گذر و شفافی است که می تواند باعث عبور نور خورشید این موهبت الهی به داخل خانه یا محل کار ما شده و شادابی و نشاط را برای ما فراهم آورد. شیشه از مواد مصنوعی غیرفلزی و غیرآلی است. به طور کلی شیشه از سه ماده اصلی آهک، سیلیس و کربنات سدیم تشکیل می شود. این مواد به همراه مواد افزودنی جزئی دیگر در کوره های ذوب شیشه، مذاب شده و در نتیجه به حالتهای مختلف شکل گیری و تولید می شود. شیشه دارای ساختار آمورف و جسمی سخت، ترد، شفاف، نورگذر و با سختی ۶-۷ و همچنین با وزن حجمی 2/2گرم بر سانتی متر مکعب است.

هدر رفت انرژی حرارتی شیشه ها:

یکی از مشکلات استفاده از شیشه ها در ساختمان ها، اتلاف و هدر رفت انرژی گرمایی می­باشد. تا قبل از استفاده از پنجره های نوین و شیشه های دوجداره، اتلاف انرژی از طریق شیشه ها به عنوان یکی از مشکلات رایج پنجره ها محسوب   می­شد. با ابداع شیشه های دوجداره، تا حدود بسیار زیادی از این مشکلات برطرف گردید. در صورت استفاده از دو لایه شیشه در کنار هم به صورت عایق شده تا حدود بسیار زیادی کاهش اتلاف انرژی خواهیم داشت. در صورت عدم استفاده از یک شیشه دوجداره استاندارد، قطعاً پنجره دوجداره UPVC مورد نظر از کارایی لازم برخوردار نخواهد بود.

ساختار شیشه های دوجداره:

در شیشه های دوجداره فضای بین دو لایه شیشه یک فاصله هوایی وجود دارد. هوا در صورتی که کاملا ثابت و بدون حرکت باشد ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی دارد و می تواند به عنوان یک لایه ایزوله عمل کند. همچنین هرچه هوای محبوس شده بین دو لایه شیشه ضریب هدایت حرارتی کمتری داشته باشد میزان اتلاف انرژی حرارتی در فصول مختلف سال نیز متقابلاً کمتر خواهد بود لذا استفاده از هرنوع گاز که هدایت حرارت کمتری نسبت به هوا داشته باشد و در عین حال مقرون به صرفه نیز باشد به عنوان گاز جایگزین هوا در شیشه های دوجداره استفاده می شود. در حال حاضر گاز آرگون به عنوان پرمصرف ترین نوع گاز در شیشه های دو یا سه جداره کاربرد دارد. در شیشه های چند جداره هرچه فاصله هوایی بین دو شیشه بیشتر باشد، ضریب انتقال حرارتی از محصول نهایی نیز کمتر خواهد بود. به طور مثال ضریب عایق بندی شیشه دوجداره 24 میلیمتری بهینه تر از شیشه دوجداره 20 میلی متری میباشد.

جمع بندی نهایی:

پنجره های دوجداره UPVC از قرارگیری چند محصول با متریال های مختلف در کنار هم تولید می شوند. برای داشتن یک پنجره دوجداره با کیفیت لازم است تمام اجزای تشکیل دهنده پنجره دوجداره UPVC کیفیت لازمه را داشته باشند. علاوه بر آن لازم است نحوه مونتاژ یراق آلاتف ساخت و نصب پنجره های یو پی وی سی نیز مطابق دستور العمل های تعیین شده انجام شود. در این مقاله به اجزای پنجره دوجداره اشاره کردیم. امیدوارم راهنمایی لازم را ارائه کرده باشیم.

 

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید