پروفیل گالوانیزه پنجره های دوجداره

پروفیل گالوانیزه پنجره های دوجداره، موضوعی که قصد داریم در این مقاله اطلاعات کاملی درباره آنها ارائه کنیم. در سیستم های درب و پنجره های دوجداره UPVC امروزی به دلیل استفاده از پروفیل های ساخته شده از مواد پلیمری، بروز انحنا و دفرمگی دور از انتظار نبوده و عدم استفاده از پروفیل های جانبی و تقویت کننده، منجر به کاهش کیفیت و کارایی پنجره دوجداره شما خواهد شد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه انتخاب و استانداردهای پروفیل گالوانیزه پنجره های دوجداره UPVC که قطع به یقین مهمترین فاکتور ارزیابی در کیفیت و استحکام پنجره های شما میباشد آشنا شوید.

  • دلایل استفاده از پروفیل تقویت گالوانیزه:

امروزه پنجره های دوجداره UPVC به عنوان آخرین نسل از پنجره های ساختمانی محسوب می شوند. پنجره هایی ساخته شده از پروفیل های پلیمری که به دلیل ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین و هوابندی عالی جز بخش ثابت و جدا نشدنی ساختمان های نوساز بشمار می روند. عدم نیاز به نظافت، عدم پوسیدگی، مقاوم در برابر شرایط مختلف جوی از دیگر مزیت های پروفیل های UPVC میباشد که باعث استقبال بسیاری از مردم به این نوع از پنجره ها شده است. اما به رغم تمام ویژگی های مطلوب این نسل از پنجره ها شاید میزان تحمل نیرو و خمش پذیری پروفیل های یو پی وی سی یکی از چالش هایی باشد که ذهن هر مصرف کننده ای را به خود معطوف سازد. قابلیت خمش پذیری و انعطاف از ویژگی محصولات پلیمری به ویژه پروفیل های یو پی وی سی بشمار می رود که در صورت عدم تقویت سازی میتواند باعث ایجاد خمش و یا پیچش پروفیل هاD پنجره پس از نصب شوند. اما چه دلایلی میتواند باعث بروز خمش و انحنا در پروفیل های یو پی وی سی شود؟

  1. وزن بالای اجزای متصل به پروفیل ها شامل شیشه های چند جداره، لنگه بازشو و یراق آلات.
  2. تداوم کارکرد پنجره و نیروهای حاصل از باز و بسته شدن درب یا پنجره UPVC.
  3. نیروهای حاصل از فشار باد در ساختمان های مرتفع.
  4. نیروهای حاصل از اختلافات دمایی محیط بیرون و داخلی و انبساط و انقباظ های ایجاد شده در پروفیل های UPVC.

پروفیل گالوانیزه پنجره های دوجداره

  • روش استحکام بخشی به پنجره های UPVC:

استفاده از پروفیل های آهنی و جاگذاری آنها در داخل مقاطع پروفیل های یو پی وی سی در حال حاضر به عنوان تنها روش مورد تائید در استحکام بخشی به پنجره های UPVC تلقی می شود. پروفیل گالوانیزه پنجره های دوجداره که به نام پروفیل تقویت گالوانیزه شناخته می شوند مقاطعی U و یا قوطی شکل هستند که با مقاومت خمشی بالا مانع از بروز انحنا و یا دفرمگی در پروفیل های UPVC می شوند. پروفیل های تقویت بعد از مرحله برش و قبل از فرایند جوش داخل مقاطع UPVC قرار گرفته و توسط پیچ های مخصوصی ثابت میشوند. استفاده ورق گالوانیزه فولادی به دلیل عدم پوسیدگی و استحکام بالا در حال حاضر به عنوان تنها متریال استاندارد و قابل قبول ساخت پروفیل های تقویت پنجره های دوجداره بشمار می رود.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه به ورق فولادی پوشش داده شده توسط فلز روی گفته می ­شود. استفاده از لایه محافظ پوششی (فلز روی) یکی از روش­های محافظت از خوردگی (اکسید شدن) ورق های فولادی است. در این روش فلز اصلی (فولاد) توسط  لایه­ ای از فلز محافظ (فلز روی) پوشانده می­شود. میزان مقاومت لایة پوششی در مقابل خوردگی با ضخامت لایه نسبت مستقیم دارد و هر چه ضخامت فلز محافظ (فلز روی) بیشتر باشد ورق فولادی مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی خواهد داشت. این روش یکی از بهینه ­ترین روش­های مقابله با خوردگی فولادها در جهان به شمار می­رود و از آن در ساخت قطعاتی که در معرض خوردگی بالا قرار دارند استفاده میشود.

روش تولید پروفیل های تقویت گالوانیزه:

استفاده از روش رول فرمینگ به عنوان بهینه ترین روش تولید پروفیل های تقویت گالوانیزه پنجره های دوجداره بشمار می رود. دستگاه فرمینگ که فرایند رول فرمینگ توسط آن انجام می شود دارای ایستگاه هایی است که در آن غلطک های فولادی قرار گرفته است. با عبور ورق از میان این غلطک ها شکل دهی به ورق گالوانیزه و با ایجاد خمش آغاز میشود.هر غلطک وظیفه ایجاد مقدار مشخصی از یک خمش را به عهده دارد تا مانع از اعمال استرس زیاد در یک ناحیه شود. با گذر از غلطک نهایی، فرم مورد نظر در مقاطع به طور کامل انجام شده و پس از آن مرحله برش به شکل شاخه های 6 متری انجام میشود.

روش تولید پروفیل های تقویت گالوانیزه

کدام پروفیل تقویت گالوانیزه برای پنجره مناسب تر است؟

پروفیل­های تقویت گالوانیزه ساخته شده به روش رول فرم دارای مقاطع شکلی مختلفی هستند که هر یک از اشکال دارای مشخصات فنی و متفاوتی نیز می­باشند. ضخامت این پروفیل­ها در استحکام بخشی به پنجره های دوجداره متغیر می باشد و تعیین ضخامت و شکل مقطع معمولاً توسط شرکت­های تولید کننده یا تأمین کننده پروفیل های یو پی وی سی محاسبه و معرفی می­گردد. از این رو صرفا استفاده از یک نوع پروفیل تقویت بدون مشخص شدن ابعاد و ضخامت، نمیتواند تضمین کننده کارکرد و دوام پنجره باشد.

معیارهای تعیین کننده پروفیل تقویت استاندارد:

عواملی که نقش موثری در انتخاب درست پروفیل تقویت گالوانیزه برای پنجره های دوجداره ایفا می­نمایند شامل دو بخش کلی میباشند:

ابعاد پروفیل تقویت گالوانیزه:

تعیین این ابعاد باید به نحوی باشد که پس از قرارگیری پروفیل تقویت در داخل پروفیل یو پی وی سی، دیواره­ های هر دو پروفیل بدون فضای خالی در مجاورت یکدیگر باشند. طراحی مناسب و ابعاد استاندارد سبب می­شود تا پروفیل تقویت گالوانیزه از پیدایش کوچک­ترین تغییرات و دفرمگی در پروفیل UPVC از همان لحظات اول جلوگیری به عمل آورد. استفاده از پروفیل­ های تقویت با ابعاد یکسان در تمامی مقاطع امری کاملاً اشتباه بوده مگر در شرایطی که این یکسان ­سازی با توجه به شبکه های داخلی پروفیل­های یو پی وی سی از طرف طراح پروفیل انجام گیرد. اشاعه این موضوع در بین تولید کنندگان درب و پنجره و تولید کنندگان پروفیل تقویت گالوانیزه قطعاً جهت حذف هزینه­ های انبار داری مجزا و کاهش هزینه سربار انجام می­گیرد ولی با توجه به تأثیری که در تنزل کیفیت محصول نهایی دارد باید به شدت از این مسئله اجتناب شود.

ابعاد پروفیل تقویت گالوانیزه

ضخامت ورق گالوانیزه:

هرچه ورق گالوانیزه مورد استفاده در ساخت پروفیل های تقویت، ضخامت بیشتری داشته باشد، مقاومت خمشی پروفیل نیز بالطبع بیشتر خواهد شد. ابعاد پنجره، شرایط جغرافیایی و جوی منطقه، ارتفاع محل نصب پنجره، نوع بازشو و نوع کاربری، وزن شیشه مورد استفاده و امنیت سازه در مقابل نیروهای فیزیکی (سرقت) از عواملی هستند که نقش بسزایی در انتخاب ضخامت پروفیل تقویت دارند. این ضخامت برای پنجره هایی با ابعاد متوسط نباید کمتر از 1.25 میلمیتر باشد.

ضخامت ورق گالوانیزه

 نتیجه گیری:

به منظور استحکام بخشی به پنجره های دوجداره یو پی وی سی در مقابل نیروهای وارده و همچنین اطمینان از ایجاد یک تکیه ­گاه مناسب و مستحکم جهت نصب پنجره در ساختمان، ملزم به استفاده از پروفیل های تقویت گالوانیزه استاندارد در ساخت درب و پنجره­ های یو پی وی سی هستیم. پروفیل های UPVC ساخت پنجره به تنهایی توانایی تحمل نیروهای وارده را ندارند و در صورت عدم مقاوم سازی، با گذشت زمان و تحت تاثیر تنش های وارده، درب یا پنجره از حالت اولیه خارج شده و اصطلاحاً دچار دفرمگی خواهد شد. بروز این رخداد در سیستم ­های UPVC که امروزه مورد استفاده واقع می­شوند اجتناب ناپذیر بوده و هیچ ادعا و دلیلی نمی­ تواند عدم استفاده از پروفیل تقویت را فرایندی هم­سو با استانداردهای تولید و بی تأثیر در افت کیفیت محصول نهایی قلمداد نماید. در حال حاضر استفاده از ورق گالوانیزه (ورق آهنی پوشش داده شده با فلز روی) از پر مصرف­ترین انواع مواد ساخت پروفیل­های تقویت می­باشد. تاثیر استفاده از پروفیل تقویت گالوانیزه زمانی به شکل ملموس خواهد بود که ابعاد و ضخامت آن متناسب با استانداردهای تدوین شده خواهد بود.

برای مشاهده مشخصات فنی گالوانیزه و کاتالوگ پروفیل وین تک سری 640 اینجا کیلیک کنید.

برای مشاهده مشخصات فنی گالوانیزه و کاتالوگ پروفیل وین تک سری 700 اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید