طول عمر پنجره دوجداره

شاید برای بسیاری از افراد که قصد خرید پنجره دوجداره را دارند این سوال مطح شود که طول عمر پنجره دوجداره چقدر است ؟

عایق بندی صوتی و جلوگیری از هدر رفت انرژی و عدم انتقال حرارتی را میتوان از مهمترین مزیت های پنجره های دوجداره upvc نامبرد. اما این پنجره ها نیز به مانند سایر تجهیزات دارای طول عمر مشخصی هستند و لازم از پیش تصمیم به خرید از عوامل تاثیر گذار بر میزان طول عمر پنجره های دوجداره آگاهی بیشتری داشته باشیم.

هزینه نسبتاً بالایی که امروزه صرف خرید پنجره دوجداره می شود این سوال را در ذهن هر خریداری مطرح می کند که  دوام و طول عمر پنجره دوجداره upvc چقدر است؟ موضوعی که قصد داریم در این مقاله از یو پی وی سی کالا به آن پاسخ دهیم.

تخمین طول عمر پنجره دوجداره :

امروزه مصرف بهینه انرژی یکی از مباحث بسیار مهم در صنعت ساخت و ساز و معماری محسوب می شود، از این رو استانداردهای ساختمان سازی امروزه با تفاوت های بسیاری نسبت به گذشته همراه هستند. یکی از مهم ترین این استاندارد های جدید لزوم استفاده از پنجره های دوجداره upvc میباشد.

عایق حرارتی و صوتی مناسب، هوابندی و ذخیره انرژی در کنار سایر ویژگی های مطلوب، پنجره های دوجداره را به کالایی ضروری برای ساختمان سازی تبدیل کرده است و همین مسئله باعث می شود تا سازندگان و خریداران به دنبال خرید بهترین آن و با دوام و طول عمر بالا باشند.

یکی از ویژگی های مهم این پنجره ها طول عمر بالای آن است. مقاومت اجزای بکار رفته در تولید این پنجره ها اعم از پروفیل، یراق آلات و … در برابر هرنوع پوسیدگی و اکسیداسیون آنها به محصولی بادوام تبدیل کرده است. ناگفته نماند حفظ این ویژگی برای یک پنجره دوجداره زمانی تامین میشود که نحوه ساخت و متریال های مصرفی در ساخت پنجره دوجداره مطابق استاندارد و دستور العمل های تعیین شده باشد.

اما عملکرد اصلی پنجره های دوجداره بر مبنای میزان کاهش هدایت گرما و سرما و نیز کاهش آلودگی صوتی سنجیده میشود. مادامی که این دو ویژگی مهم به خوبی تامین نشود، سایر مزیت هاِی آن همچون عدم پوسیدگی چندان نقش مهمی بین مصرف کننده نهایی نخواهد داشت.

عملکرد های اصلی پنجره های دوجداره در بحث عایق بندی ارتباط مستقیمی با طول عمر پنجره دارد. طول عمر پنجره دوجداره UPVC با کیفیت متریال های استفاده شده در تولید و نیز شرایط اقلیمی و جغرافیایی متغیر است. اما مهمترین عامل همواره به کیفیت مواد مصرفی بستگی دارد و تخمین عمر پنجره دوجداره upvc با توجه درجه بندی مواد مصرفی سنجیده خواهد شد.

دوام و طول عمر پنجره دوجداره به چه عواملی بستگی دارد ؟

تخمین عملکرد مفید و طول عمر پنجره دوجداره UPVC با توجه فرایند تولید و تنوع اجزای بکار رفته در آن چندان امر ساده نیست و لازم است کیفیت هر یک از موارد تاثیر گذار به خوبی ارزیابی شوند. هر یک از اجزای پنجره به میزان تنش و نیروی که به آن وارد میشود تاثیر مستقیمی در طول عمره پنجره دوجداره دارد. پروفیل های upvc، یراق آلات، پروفیل تقویت گالوانیزه، فرایند تولید و نصب، شرایط اقیلیمی به ترتیب بیشترین تاثیر را در عمر پنجره دوجداره دارند.

اما موارد ذیل مهمترین شاخصه های تعیین عمر پنجره دوجداره می باشد

  1. سطح کیفی پروفیل های UPVC  بکار رفته در تولید پنجره دوجداره.
  2. ابعاد و ضخامت پروفیل های تقویت گالوانیزه مورد استفاده در پنجره دوجداره.
  3. شرایط اقلیمی و آب هوایی محل نصب پنجره و شدت تابش اشعه UV خورشید.
  4. میزان استحکام یراق آلات در برابر نیروهای وارد شده در زمان کاربری پنجره دوجداره.
  5. کیفیت شیشه دوجداره یا سه جداره مورد استفاده.
  6. فرایند تولید و نصب پنجره دوجداره.
  7. روش نگه داری و استفاده از پنجره دوجداره

تاثیر کیفیت پروفیل UPVC در طول عمر پنجره دوجداره :

پروفیل های UPVC یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در طول عمر پنجره های دوجداره است. پروفیل ساختار و استراکچر یک پنجره را تشکیل می دهند و سایر اجزای پنجره شامل شیشه و یراق آلات به روی آنها مونتاژ می شوند.  ضخامت دیواره ها، فرمولاسیون پروفیل و کیفیت مواد بکار رفته نقش مهمی در دوام و عمر پروفیل upvc دارند.

طبیعی است که در انتخاب یک پروفیل UPVC برای ساخت پنجره دوجداره، هرچه از برندهای معتبر و با کیفیت استفاده شود تاثیر مستقیمی بر قیمت نهایی آن می گذارد. ولی در نظر داشته باشید که مازاد هزینه ای که برای پروفیل درجه 1 و مرغوب میپردازیم، به هیچ  وجه هزینه بی تاثیری نیست و در واقع با انتخاب صحیح در دراز مدت به ایمنی و طول عمر پنجره خود می افزائیم.

تغییر رنگ پروفیل در اثر تابش نور خورشید، تغییر فرم و پیچیدگی، بروز ترک یا شکستگی و عدم کارایی مناسب در عایق بندی از جمله ایرداتی است که در صورت استفاده از پروفیل های ارزان قمیت میتواند عمر پنجره دوجداره UPVC را در همان سالهای ابتدایی تحت الشعاع قرار دهد.

در نظر داشته باشید دوام و عمر یک پروفیل upvc برای ساخت پنجره دوجداره در هر نوع شرایط آب هوایی باید برای 15 سال تضمین شود که این ارقام صرفاً به پروفیل های درجه 1 و معتبر همچون برند پنجره وین تک محدود خواهد بود.

تاثیر پروفیل تقویت گالوانیزه در طول عمر پنجره دوجداره :

به رغم تمام ویژگی های مطلوب پنجره های دوجداره UPVC شاید میزان تحمل نیرو و خمش پذیری پروفیل های یو پی وی سی یکی از چالش هایی باشد که ذهن هر مصرف کننده ای را به خود معطوف سازد. قابلیت خمش پذیری و انعطاف از ماهیت محصولات پلیمری به ویژه پروفیل های یو پی وی سی بشمار می رود که در صورت عدم تقویت سازی میتواند باعث ایجاد خمش و یا پیچش پروفیل های پنجره دوجداره پس از نصب شوند.

استفاده از پروفیل های آهنی و جاگذاری آنها در داخل مقاطع پروفیل های یو پی وی سی در حال حاضر به عنوان تنها روش مورد تائید در استحکام بخشی به پنجره های UPVC تلقی می شود. پروفیل گالوانیزه پنجره های دوجداره که به نام پروفیل تقویت گالوانیزه شناخته می شوند مقاطعی U و یا قوطی شکل هستند که با مقاومت خمشی بالا مانع از بروز انحنا و یا دفرمگی در پروفیل های UPVC می شوند.

ضخامت و شکل سطح مقطع این پروفیل­ها در استحکام بخشی به پنجره های دوجداره متغیر می باشد. تعیین ضخامت و شکل مقطع معمولاً توسط شرکت­های تولید کننده پروفیل های یو پی وی سی محاسبه و معرفی می­گردد. از این رو صرفا استفاده از یک نوع پروفیل تقویت بدون مشخص شدن ابعاد و ضخامت، نمیتواند تضمین کننده کارکرد و دوام پنجره باشد.

برای افزایش طول عمر پنجره دوجداره upvc تولید کننده را ملزم کنید از ابعاد استاندارد و تعین شده و با حداقل ضخامت 1.25 در تولید پنجره استفاده نماید. به طور قطع انحنا و دفرمگی در پروفیل های پنجره از جمله ایراداتی که است در صورت استفاده از پروفیل های تقویت غیر استادندارد با آن مواجه خواهید شد.

تاثیر شرایط اقلیمی در طول عمر پنجره دوجداره :

همانطور که بیان شد عوامل بیرونی و درونی زیادی وجود دارد که بتواند طول عمر این پنجره دوجداره را تحت شعاع قرار دهد. میزان بارش، درجه و شدت تابش آفتاب، میزان اشعه UV و اختلاف دمای محیط بیرونی و داخلی از جمله مواردی هستند که تاثیر مستقیمی به روی دوام و عمر یک پنجره دوجداره دارند.

با توجه به شرایطی اقلیمی حاکم بر کشور ایران و تنوع مختلف آب هوایی، هرچه از نواحی شمالی کشور به سمت قسمت جنوبی برویم، با توجه به گرمای شدید تر و تابش بیشتر سالانه نور خورشید از میزان عمر و دوام پنجره های دوجداره کاسته خواهد شد.

در فرایند تولید پروفیل های یو پی وی سی از پودر پی وی سی در کنار سایر افزودنی ها استفاده می شود. این افزودنی ها ضمن افزایش دوام محصولات ساخته شده در مقابل شرایط جوی و همچنین نیروهای وارد شده، وظیفه جلوگیری از تغییر رنگ و سوختگی سطوح پروفیل های UPVC در مقابل نور خورشید را به عهده دارند. یکی از چالش های جدی محصولات و مصالح پلیمری که در فضای باز استفاده میشوند، دوام و ماندگاری آنها در مقابل اشعه ماورا نور خورشید است که به مرور باعث زردی و سوختگی محصولات پلیمری یا PVC می شود.

برای اطلاع از علت تغییر رنگ پنجره های دوجداره میتوانید مقاله تغییر رنگ پنجره دوجداره را مطاله نمائید.

تاثیر یراق آلات در طول عمر پنجره دوجداره :

به هر نوع مکانیزمی که باعث باز، بسته و قفل شدن پنجره شود یراق آلات گفته میشود. متریال استفاده شده در تولید یراق آلات ترکیبی از فلزات آلیاژی و مواد پلیمری است که تعیین جنس آن بر حسب کاربرد و میزان نیروی وارد بر آن متغیر خواهد بود.

انتخاب یک یراق با دوام برای پنجره دوجداره بیش از هر مولفه دیگری به ابعاد و مساحت بازشو بستگی دارد. چه بسا ممکن است متریال استفاده شده در ساخت یک یراق نیز از نوع مرغوب و با کیفیت آن باشد اما به دلیل انتخاب نامناسب کارکد پنجره را با اختلال مواجه نماید

ضمانت های ارائه شده گاهاً 20 ساله از سوی شرکت های تولید کننده یراق بیشتر به کیفیت سطوح و دوام رنگ یراق آلات باز میگردد از این رو بیشتر تجربه شرکت تولید کننده پنجره دوجداره در انتخاب صحیح یراق آلات و روش مونتاژ آن تعیین کننده عمر و دوام یراق آلات خواهد بود.

یراق پنجره دوجداره مارک خوب

تاثیر شیشه در طول عمر پنجره دوجداره :

شیشه های بر حسب ضخامت لایه های استفاده شده، مواد پرکننده، اسپیسر، ساختار شیشه طول و ماشین آلات تولید (تولید صنعتی) عمری بین ۱۰ تا ۲۵ سال دارند. شکستگی جداره ها و تبادل هوا به دلیل عدم هوابندی مناسب اطرف پنجره تنها عاملی میباشد که در صورت بروز میتواند عمر شیشه دوجداره را در همان لحضات ابتدایی تحت تاثیر قرار دهد.

اگر در طول بهره برداری از شیشه های دوجداره بخار در میان شیشه ها مشاهده کردید این بدان معنی است که عایق بندی اطراف شیشه دوجداره در حال از بین رفتن بوده یا از بین رفته است. همچنین اگر تفاوت ‌های دمایی کاملا محسوسی بین لایه درونی و بیرونی زیاد باشد، می تواند نشانه ای از پایان عمر شیشه دوجداره مورد نظر باشد.

علی رغم آنکه شیشه های چند جداره تاثیر مهمی در طول عمر پنجره دوجداره دارند اما هر نوع نقص فنی در این بخش قابل اصلاح بوده و میتوانید جام شیشه معیوب را بدون دخالت در سایر اجزای پنجره با یک نوع سالم و با کیفیت جایگزین نمائید.

تاثیر روش تولید و نصب در طول عمر پنجره دوجداره :

علی رغم آنکه مراحل ساخت درب و پنجره دوجداره در بین تمامی شرکت های تولید کننده، یکسان و روند مشخص را طی می کند اما بهرمندی از کیفیت و دوام مناسب مستلزم آن است که تمام ریزه کاری ها و استاندارد های تدوین در ساخت پنجره دوجداره به خوبی رعایت شود. رعایت تلوارانس ابعادی در مرحله برش، اطمینان از کارکد مناسب ماشین آلات و تجهیرات، چینش و حمل صحیح محصولات تولید شده از جمله موارد تاثیر گذار در فرایتد تولید پنجره محسوب میشود.

مضاف بر این اگر تمامی موارد گفته شده به درستی رعایت شده باشند، اما نصب غیر اصولی و غیر حرفه‌ای باشد خیلی زودتر از آنچه که انتظار می ‌رود عمر پنجره به پایان خواهد رسید. نصب پنجره دوجداره نکته کلیدی است که باید برای آن انرژی، زمان و تجربه هزینه کرد. دقت بالا در نصب و توجه به تمام جزئیات ضامن کیفیت مطلوب خواهد بود.

تولید پنجره دوجداره

شاید بتوان گفت 30% از عمر یک پنجره با کیفیت به نصب آن پنجره باز می گردد. همه حساسیت ها و ظرافت های بکار رفته در حین تولید پنجره حتی به حیث استفاده از یک پروفیل یا یراق آلات با کیفیت با نصب نامناسب دارای اثر بخشی لازم نیست.

از این رو عملکرد درست یک پنجره دوجداره و یراق آلات به میزان زیادی به روش و کیفیت نصب بستگی دارد. در واقع مرحله و پروسه نصب یکی از مهمترین مراحل تکمیلی یک پنجره دوجداره استاندارد است و اگر تمام کالاهای مورد استفاده در ساخت یک پنجره از نوع عالی باشد ولی فرآیند نصب به خوبی انجام نگیرد محصول نهایی قطعاً کارایی لازم را نخواهد داشت.

روش نگه داری و تاثیر آن در طول عمر پنجره دوجداره :

در صورتی که طراحی، تولید و نصب پنجره و درب دو جداره یو پی وی سی به درستی و با دقت انجام شود، به جرات میتوان بیش از 80 درصد از عملکرد و دوام آن کاملا تضمین شده است. ولی با این حال، تمیز کردن و نحوه نگهداری درب و پنجره یو پی وی سی هم نقش بسیار زیاد و مهمی در افزایش عمر مفید درب و پنجره یو پی وی سی دارد.

با انجام به برخی نکات ساده و دقت در نگهداری می‌توان طول عمر پنجره دوجداره را بیشتر نمود. انجام نظافت های دوره ای درسطوح خارجی پروفیل و نیز نوارهای لاستیکی، روغن کار قطعات متحرک یراق آلات و عدم استفاده از مواد شوینده قوی از جمله این اقدمات میباشد.

طول عمر پنجره دوجداره چند سال است؟

با توجه به موارد مطرح شده میتوان به این نتیجه رسید که طول عمر پنجره دوجداره با توجه به کیفیت پروفیل های UPVC، کیفیت یراق آلات، پروفیل های تقویت، تفاوت های دمایی، نوع کاربری و مکان نصب و موقعیت جغرافیایی محل استفاده شده ها کاملا متغیر خواهد بود.

اما به طور معمول پنجره های دوجداره معمولا بی 10 تا 20 سال عمر می کنند که بسته به شرایط و اقلیم جغرافیایی، کیفیت متریال مصرفی و یراق آلات ممکن است تغییراتی در اعداد مورد اشاره داشته باشیم. در شرایط آب هوایی سخت و تابش شدید نور خورشید، استفاده از متریال ضعیف، استفاده مکرر قطعاً از استحکام و محصول نهایی کاسته خواهد شد.

چگونه طول عمر پنجره دوجداره را افزایش دهیم ؟

در ادامه به چند دستور العمل ساده برای افزایش طول عمر پنجره دوجداره اشاره مختصری خواهیم داشت. در نظر داشته باشید چگونگی تعمیر و نگهداری نقش به سزایی در افزایش طول عمر و هزینه‌های ساختمان در زمان بهره‌برداری دارد. در اثر اعمال سیستم مناسب نگهداری، از انجام تعمیر در سطح وسیع جلوگیری شده و در نتیجه از هزینه‌های قابل توجه تعمیر در سطح وسیع کاسته می‌شود.

  • روغنکاری یراق آلات و تاثیر آن در طول عمر پنجره دوجداره :

روغن کاری و ممانعت از عدم سایش قطعات فلزی رکن اصلی تعمیرات و نگه داری مکانیزم های فلزی محسوب میشود. فرایند تولید اسپانیولت پنجره های دوجداره به نحوی است که اغلب قطعات آن از طریق پانچ و پرس به یکدیگر متصل می شوند. علی رغم آنکه این روش دوام و استحام یراق آلات پنجره را بیش از هر روش دیگری افزایش میدهد، اما گشتاور مورد نیاز را برای چرخش و حرکت یراق آلات پنجره دوجداره افزایش می دهد.

روانکاری یراق آلات پنجره دوجداره با استفاده از روغن های صنعتی علاوه بر کاهش نیروی مورد نیاز برای باز و بسته شدن پنجره دوجداره، کارایی و دوام تمامی یراق آلات را برای سالیان طولانی تر تضمین می کند. سعی کنید روغنکاری قطعات تحت سایش یراق آلات را هر 6 ماه یکبار به طور منظم و دقیق انجام دهید. روغنکاری مناسب یراق آلات میتواند تا 5 سال طول عمر پنجره دوجداره را افزایش دهد.

برای روغنکاری صحیح یراق آلات ابتدا سعی کنید آلو دگی و جرم ایجاد شده را بر طرف نمائید. برای این کار میتوانید از اسپری های شستشو دهنده صنعتی استفاده کنید. سپس چند قطره روغن صنعتی (ترجیحا روغن غلیظ) را توسط روغن چکان به قسمت های متحرک و منافذ بریزید. در حین روغن کاری مدام دستگیره را چرخانید تا روغن به خوبی در شیارها و منافذ ریز ورود نماید.

  • جلوگیری از ایجاد ضربات و بسته شدن های ناگهانی پنجره دوجداره :

هنگامی که درب یا پنجره وجداره باز می باشد مراقب جریان های هوایی شدید یا باد باشید. بسته شدن ناگهانی درب و پنجره میتواند صدمات جدی به یراق آلات و شیشه ها وارد نماید. یک نقص یا شکستگی در یراق آلات میتواند منجر به تعویض کلی یراق پنجره شود. علاوه بر هزینه بسیاز بالا، تامین یراق مشابه نیز متیواند با مشکلاتی مواجه باشد.

برای جلوگیری از باز بسته شدن ناگهانی میتوانید از قطعه ای به نام استپر پنجره دوجداره یا ثابت کننده پنجره استفاده نمائید. توسط استپر پنجره می توانید لنگه پنجره به میزان دلخواه باز و در جای خود ثابت نمائید. استپر پنجره را به سادگی میتوانید توسط 4 عدد پیچ به روی پنجره دوجداره مونتاژ نمائید

  • انجام نظافت دوره ای روشی کارآمد برای افزایش طول عمر پنجره دوجداره :

آثار به جا مانده از برچسب محافظ پروفیل از یک طرف، رسوب و جذب ذرات معلق و آلودگی های شهری از طرف دیگر میتواند باعث کدری و کثیفی سطوح خارجی پروفیل های درب و پنجره های دوجداره شود. انباشته شدن آلودگی به روی هم و گذشت زمان منجر به تشکیل لایه ای ضخیم تر شده که تاثیرپذیری پروفیل ها را ناشی از تابش نور خورشید بیشتر می کند.

این تاثیر پذیری حاصل از تابش نور خورشید، علاوه بر افزایش دمای پروفیل در فصل تابستان، میتواند به مرور باعث تغییر رنگ در نواحی خارجی پروفیل ها شود. هر شش ماه یکبار سطوحی پروفیل به خصوص سطوح بیرونی پنجره را توسط مواد شوینده رایج خانگی نظیر مایع ظرفشویی تمیز نمائید. هرگز از حلال های صنعتی همچون تینر، استون یا بنزین برای نظافت پروفیل استفاده نکنید.

  • رگلاژ یراق آلات پنجره دوجداره :

کارکرد مناسب یراق آلات زمانی به شکل کامل انجام میشود که تمای اجزای آن در موقعیت دقیق و تعیین شده آن قرار گرفته باشند. تداخل هر یک از قطعات یراق آلات علاوه بر ایجاد نقص در باز و بسته شدن پنجره دوجداره، میتواند به مرور باعث سایش قطعات و در نهایت شکستگی در آنها شود.

عملیات رگلاژ یراق آلات پنجره دوجداره، که شامل چند مرحله تنظیمات می باشد، علی رغم آنکه ممکن است هزینه ای را برای شما در بر داشته باشد، باعث بهبود ضریب هوابندی و عایق بندی پنجره دوجداره شده، و مضاف بر آن باعث افزایش طول عمر پنجره دوجداره نیز خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید