پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی

اگر قصد خرید پنجره دوجداره دارید و نمی دانید که از بین پنجره‌ دوجداره کشویی و لولایی کدام بهتر است؟ این مقاله را حتما مطالعه کنید.

پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی ؟ این سوال یا سوالاتی شبیه به این موضوع ممکن است در ذهن افرادی که تجربه استفاده از پنجره های دوجداره را ندارند به وجود آید. تمایل به نصب پنجره های دوجداره به دلیل مزایا و ویژگی های آن، باعث ارائه مدل های مختلفی از پنجره ها دوجداره در صنعت ساختمان شده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی پنجره دوجداره کشویی و ویژگی ها و معایب آنها نیز بپردازیم. در نهایت و پس از مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که پنجره دوجداره کشویی بهتر است یا لولایی. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع مختلف پنجره دوجداره

قبل از آنکه به این سوال پاسخ دهیم که پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی ابتدا لازم است با این پنجره ها آشنا شویم. در تقسیم بندی پنجره ها به لحاظ بازشو، پنجره ها به دو دسته پنجره لولایی و پنجره کشویی تقسیم بندی میشوند. در سیستم های لولایی بخش بازشو پنجره بر حول محور عمودی که عموماً لولا ها میباشند حرکت میکند و با توجه به عرض بازشو، فضای متناسبی برای عملکرد نیاز دارند.

در مقابل در پنجره های کشویی، لنگه پنجره با حرکت خطی به سمت چپ یا راست، باز و بسته میشوند. موقعیت قرار گیری لنگه پنجره دلخواه بوده و میتواند در بخش های مختلف بنجره قرار گیرد.

احتمالا شما هم تا کنون در خانه‌ یا محل کار خود با پنجره های کشویی یا Sliding Window زندگی کرده‌اید و یا دست کم چنین پنجره‌هایی را از نزدیک به مراتب دیده‌اید. پنجره‌های دو جداره کشویی به دلیل عدم اشغال فضای داخل یا خارج منزل و کاربری راحتی که دارند، در سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

در این نوع از پنجره ها حرکت قسمت بازشو پنجره بر بستر ریل تعبیه شده در فریم انجام می شود. لنگه پنجره میتواند بر حسب دلخواه در سمت چپ، وسط و یا سمت راست پنجره قرار گیرد. حال که با دو مدل پر مصرف پنجره ها آشنا شدیم بهتر است به سوال اصلی و مورد بحث پاسخ دهیم.

پنجره دوجداره کشویی بهتر است یا لولایی؟

پاسخ به این سوال تا حدود بسیار زیادی به سلیقه و شرایط فیزیکی پروژه یا ساختمان شما بستگی دارد. هریک از سیستم های طراحی شده در بین پنجره های دوجداره کشویی یا لولایی، مزایا و ویژگی های خاصی برای خود دارد. در این بین هیچ کدام یک از این سیستم ها بر دیگری ارجحیت ندارد و صرفاً شرایط فیزیکی پروژه و الویت مصرف کننده، انتخاب نهایی را برای خرید پنجره های کشویی یا لولایی تعیین می کند. پس ابتدا لازم است با ویژگی های پنجره های دوجداره کشویی آشنا شویم.

پنجره کشویی
پنجره دوجداره بزرگ
پنجره دوجداره کشویی

ویژگی پنجره های دوجداره کشویی:

پنجره کشویی به پنجره ای گفته می‌شود که بخش متحرک یا بازشوی آن روی ریل در نظر گرفته شده انجام می شود. پنجره های کشویی در هنگام باز شدن هیچ فضایی را اشغال نمی‌کند. این مدل از پنجره دوجداره امروزه جز مدل‌های پرطرفدار است و با توجه مزایا و ویژگی های خاص استبال بیشتری از آنها می شود. پنجره‌های دوجداره کشویی معمولا” پروفیلی دارند که پهنای این پروفیل تقریبا دو برابر پروفیل پنجره‌ی لولایی است و به همین دلیل ممکن است کمی حجیم تر از دیگر پنجره‌ها به نظر بیایند. وزن بیشتر پروفیل های مصرفی باعث شده قیمت پنجره کشویی بیشتر از قیمت پنجره لولایی یا محوری این مدل مزایا و معایبی دارد که در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • فضای محدود برای باز و بسته شدن:

در پنجره های کشویی حرکت لنگه پنجره برای باز و یا بسته شدن به طرفین است، از این رو فضای بسیار محدودی برای حرکت لنگه لازم است.

  • قابلیت ساخت پنجره های دوجداره بزرگ:

چنانچه به استفاده از پنجره های دوجداره بزرگ برای پروژه های ویلایی خود تمایل دارید، پیشنهاد ما استفاده از سیستم های کشویی میباشد. عدم ایجاد لنگر خمشی از یک طرف و استحکام بالای پروفیل های کشویی از طرف دیگر، این امکان را به ما می دهد که بتوانیم پنجره هایی با ابعاد بزرگ داشته باشیم. اما در پنجره های دوجداره لولایی، محدوده مشخصی برای ساخت بازشو پنجره وجود دارد.

  • کاربری آسان:

ریل و چرخ های کشویی در نظر گرفته شده در پنجره های کشویی، نیروی لازم برای باز و بسته شدن لنگه پنجره را به حداقل ممکن کاهش داده است.

  • استفاده بهینه از فضای اطراف پنجره:

بهینه تر شدن فضای اطراف پنجره، یکی دیگر از ویژگی های پنجره های دوجداره کشویی محسوب میشود. تجهیزات موجود در مجاورت پنجره های دوجداره کشویی همانند سینک های ظرفشویی و یا پرده های نصب شده مانعی برای باز و بسته شدن پنجره ایجاد نمی کنند.

  • حداکثر فضا برای تردد:

به واسطه ساخت پنجره های بزرگ در سیستم های کشویی، حداکثر فضا برای تردد نیز ایجاد خواهد شد.

  • عدم نیاز به رگلاژ های متعدد:

همانطور که اشاره کردیم در پنجره های کشویی لنگر خمشی بر پروفیل ها و یراق آلات وارد نمیشود. از این رو سیستم های کشویی به ندرت به رگلاژ یراق آلات احتیاج دارند. از طرفی چرخ های کشویی پنجره های دوجداره معمولا استحکام بالایی دارند و سیستم  بسیار ساده  ای برا رگلاژ پنجره دارند.

  • حداکثر ارتباط بصری با محیط خارجی:

امکان نصب شیشه هایی با ابعاد بزرگ بدون تعبیه تیرک های افقی (پروفیل مولیون)، یکی دیگر از ویژگی های پنجره های دوجداره کشویی است که باعث ارتباط حداکثری با محیط پیرامون میشود.

  • امکان ایجاد تهویه بر حسب نیاز:

قرارگیری لنگه پنجره در موقعیت های مختلف، امکان تهویه هوا بر حسب نیاز را به سادگی فراهم می کند. در پنجره های لولایی جریان های هوایی باعث عدم ثبات لنگه پنجره در موقعیت دلخواه میشود.

 

  • قابلیت نصب انواع شیشه ها:

قابلیت نصب شیشه های تک جداره، دوجداره و سه جداره از دیگر ویژگی های پنجره های کشویی دوجداره محسوب می شوذ. در حال حاضر نصب شیشه سه جداره در پنجره های کشویی صرفا برای پروفیل های کشویی وین تک امکان پذیر است. عایق بندی پنجره های دوجداره کشویی در برابر امواج صوتی و انتقال گرما، با استفاده از شیشه های سه جداره باعث بهبود کارایی تا حدود 20 درصد خواهد شد.

  • عدم محدودیت در طراحی:

در سیستم های کشویی میتواند پنجره هایی با طرح های متنوع و تعداد بازشو مختلف را انتخاب کنید. انواع مدا بازشو شامل پنجره کشویی دولنگه بازشو، پنجره کشویی سه لنگه بازشو و پنجره کشویی چهار لنگه بازشو تنها بخشی از انواع مدل های پنجره های کشویی میباشد.

پنجره های دوجداره کشویی
پنجره کشویی
پنجره دوجداره کشویی
پنجره کشویی وین تک

معایب پنجره های دوجداره کشویی:

حال که با مزایا و ویژگی های پنجره های دوجداره کشویی آشنا شدیم بهتر است با معایب آنها نیز آشنا شویم

  • هوابندی کمتر نسبت به سیستم لولایی:

به دلیل عدم استفاده از نوارهای لاستیکی در منافذ قسمت بازشو، هوابندی پنجره های کشویی دوجداره به نسبت پنجره های کشویی کمتر است.  البته این بدان معنی نیست که این پنجره ها عایق بندی مناسبی ندارند، بلکه ضریب کمتری در بخش هوابندی دارند. بهتر است از پنجره های کشویی در محیط های شلوغ و پر ازداحام استفاده نکنید. یک پنجره دوجداره کشویی در قیاس با یک پنجره لولایی با ابعاد مشترک به طور میانگین 20 درصد هوابندی کمتری دارد.

  • قیمت بالاتر پنجره های کشویی:

استفاده از مقاطع عریض تر در ساخت پنجره های کشویی دوجداره سبب شده پنجره های کشویی به نسبت پنجره های لولایی قیمت بالاتری داشته باشند. در بحث تولید نیز، دور ریز و پرت پروفیل های کشویی به مراتب بیشتر از پروفیل های لولایی است که خود میتواند دلیل دیگری بر قیمت بالای پنجره های دوجداره کشویی باشد.

نتیجه گیری:

با توجه به توضیحات ارائه شده در پاسخ به این سوال که پنجره دوجداره کشویی بهتره یا لولایی، باید گفت این امر به سلائق مصرف کننده، فضای ساختمان و شدت آلودگی صوتی منطقه بستگی دارد. چنانچه در مناطق شهری پر ازدحام و پر ترافیک زندگی میکنید پیشنهاد ما به شما استفاده از پنجره های دوجداره لولایی است.

میتوانید از پنجره های کشویی در قسمت های خاصی از ساختمان نظیر پنجره های حیاط خلوت یا پنجره های آشپزخانه استفاده کنید. در عوض برای پنجره های اتاق خواب که به آرامش بیشتری نیاز دارند از پنجره های لولایی استفاده کنید. استفاده تلفیق از پنجره های دوجداره کشویی و لولایی میتواند بهترین گزینه برای انتخاب شما باشد.

چناچه این مقاله برای شما مفید واقع شده، یو پی وی سی کالا را به دوستان و همکاران خود نیز معرفی کنید.

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید