تغییر رنگ پروفیل پنجره های دوجداره UPVC

تغییر رنگ پروفیل پنجره های دوجداره UPVC یکی از چالش هایی میباشد که پنجره های ساخته شده از پروفیل های پلیمری همواری با آن مقابله هستند. امروزه پنجره های دوجداره یو پی وی سی به دلیل ویژگی های بسیار عالی در بخش کاهش انتقال حرارت و همچنین کاهش نفوذ آلودگی صوتی جز بخش ثابت ساختمان های امروزی بشمار میروند.

در فرایند تولید پروفیل های UPVC از پودر پی وی سی در کنار سایر افزودنی ها استفاده می شود. این افزودنی ها ضمن افزایش دوام محصولات ساخته شده در مقابل شرایط جوی و همچنین نیروهای وارد شده، وظیفه جلوگیری از تغییر رنگ و سوختگی سطوح پروفیل UPVC در مقابل نور خورشید را به عهده دارند. یکی از چالش های جدی محصولات و مصالح پلیمری که در فضای باز استفاده میشوند، دوام و ماندگاری آنها در مقابل اشعه ماورا نور خورشید است که به مرور باعث کدری، زردی و سوختگی محصولات پلیمری یا PVC می شود.

در بین همه مصالح ساختمانی میتوان گفت پروفیل های UPVC مورد استفاده در ساخت پنجره های دوجداره در ساختمان ها به دلیل قرارگیری مستقیم در مقابل نور خورشید و همچنین ابعاد نسبتا بزرگ پنجره ها و هزینه ها نسبتاً بالا در ساخت از مهمترین چالش ها و حساسیت های صنعت پلیمر بشمار می روند. با یو پی وی سی کالا همراه باشد تا با عوامل بروز تغییر رنگ پروفیل های پنجره های دوجداره UPVC آشنا شوید.

دلیل تغییر رنگ پروفیل پنجره های دوجداره UPVC

شاید شما هم از معدود افرادی باشید که با تغییر رنگ پروفیل های یو پی وی سی در درب یا پنجره های ساختمان خود مواجه شده باشید. پروفیل های سفید رنگی که به رغم پرداخت هزینه بسیار سنگین برای خرید پنجره ممکن است بعد چند سال از زمان نصب، رفته رفته از رنگ سفید به رنگ کرم یا زرد تبدیل شده باشند. اما چه دلایلی می تواند باعث تغییر رنگ پنجره های دوجداره یو پی وی سی شود؟

به طور کلی تغییر رنگ یا زرد شدگی در پروفیل های یو پی وی سی پنجره های دوجداره به دو دسته کلی تقسیم بندی میشوند:

  1. تغییر رنگ پروفیل UPVC حاصل از کیفیت مواد اولیه.

  2. تغییر رنگ پروفیل UPVC ناشی از جذب آلودگی های محیطی.

  • تغییر رنگ پروفیل پنجره ناشی از کیفیت مواد اولیه

در تغییر رنگ پروفیل های پنجره های UPVC، به خصوص در پنجره هایی که روبه نمای خارجی ساختمان قرار دارند تابش نور خورشید جزء مهمترین فاکتورهایی است که استحکام و ماندگاری پروفیل را به چالش می­ کشد. ممانعت از رسیدن اشعه های فرابنفش که به اشعه UV معروف هستند به محصولات پلیمری یکی از راهکارهایی است که دوام محصول نهایی، بخصوص آنهایی که با پایه­ یو پی ­وی ­سی تولید می شوند را در مقابل تابش نور خورشید افزایش می ­دهد.

مهمترین روش در جلوگیری از رسیدن اشعه فرابنفش به محصولات و پروفیل های یو پی وی سی و مستهلک نمودن آن، استفاده از تیتانیم­ دی اکسید می ­باشد که با ساختار آینه­ ای و کریستالی خود و با ضریب شکست بالا، پرتوهای UV خورشید را می­ شکند و متفرق و پراکنده می­ سازد. در واقع دی اکسید تیتانیوم به عنوان یک منشور کریستالی عمل کرده و ضمن جلوگیری از افزایش حرارت پروفیل، موجب تجزیه و بازتابش پرتوهای UV می شود.

درصد استفاده از ماده دی اکسید تیتانیم در زمان تولید پروفیل های یو پی وی سی مطابق با شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه مقصد استفاده تعیین می شود. هرچه درصد استفاده از دی اکسید تیتانیوم کمتر از حد مورد نیاز باشد، از استحکام و دوام پروفیل در برابر تابش نور خورشید کاسته خواهد شد.

حتی درصورت استفاده از پروفیل های بنام خارجی در ساخت پنجره های دوجداره همانند پروفیل های ساخت کشور آلمان، در صورتی که فرمولاسیون محصول تولید شده با اقلیم کشور مقصد همخوانی نداشته باشد، بروز این رخداد دور از انتظار نخواهد بود.

پس می توان گفت عدم مطابقت فرمولاسیون با شرایط آب و هوایی مقصد مورد استفاده، یکی از عوامل تغییر رنگ پروفیل پنجره های دوجداره UPVC محسوب میشود و فاکتور اول در علت یابی تغییر رنگ پروفیل های یو پی وی سی به عامل فرمولاسیون تولید پروفیل باز میگردد.

چرا تغییر رنگ پروفیل های UPVC در نقاط مختلف کشور ناهمسان است؟

اگرچه درصد بالایی از میزان اشعه هنگام عبور از لایه جو و رسیدن به کره زمین کاسته میشود اما همین میزان کم نیز میتواند صدمات جبران ناپذیری به محصولات پلیمری وارد کند. از آنجایی که شدت تابش اشعه UV در تمام نقاط کره زمین یکسان نبوده و بر اساس شرایط آب هوایی متغیر میباشد، میزان تابش اشعه فرا بنفش یا همان UV بر اساس یک جدول بین عدد 1 تا 11 تقسیم بندی می شود.

مطابق مطالعات سازمان جهانی هواشناسی، کشور ایران از نظر شدت تابش نور خورشید و میزان آسیب رسانی آن جز کشورهای با شرایط سخت طبقه بندی شده است. به عبارتی دیگر کشور ایران در محدوده بین عدد 6 تا 9 میباشد که با حرکت از شمال کشور به سمت جنوب شدت آن افزایش میابد. به عنوان مثال شهرهایی نظیر یزد، اصفهان، شیراز، زاهدان، اهواز و بندرعباس در محدوده عدد 10 قرار دارند. از این رو لازم است نوع مواد استفاده شده در تولید محصولات پلیمری برای کشور ایران از بالاترین کیفیت لازمه برخوردار باشد.

چطور می توانیم تغییر رنگ ناشی از کیفیت پایین پروفیل های UPVC را برطرف کرد؟

در تغییر رنگ های ناشی از نحوه فرمولاسیون و مواد تشکیل دهنده پروفیل های یو پی وی سی، به دلیل آنکه تمام سطح مقطع پروفیل از یک نوع مواد یکسان تولید شده است تمیز کردن پروفیل نمی تواند مشکلات ایجاد شده را بر طرف نماید. به عبارتی دیگر حتی اگر بخشی از سطح پروفیل UPVC زرد شده توسط حلال هایی نظیر تینر یا استون لایه برداری شود با توجه به همگن بودن تمامی قسمت های پروفیل از نوع مواد تشکیل دهنده، با گذشت زمان، قسمت لایه برداری شده مجددا و یا شدت بیشتری زرد و سوخته خواهد شد.

استفاده از حلال های قوی نظیر تینر یا استون برای تمیز کردن پروفیل موجب کدر شدن سطح واز بین رفتن ترکیبات تیتانیوم پروفیل شده و فرایند زردی را در مراحل بعدی با سرعت بیشتری انجام خواهد داد. لذا تحت هیچ شرایطی از موادی نظیر استون یا تینر برای تمیز کردن پروفیل های یو پی وی سی استفاده نکنید چرا که این حلال ها آن حداقل مقدار استفاده شده از دی اکسید تیتانوم را تخریب کرده و عملاً آن را به یک محصول کاملا آسیب پذیر در برابر نور خورشید تبدیل میکند.

با تمام توضیحات ارائه شده راه حلی برای تمیز کردن پروفیل های یو پی وی سی زرد شده ناشی از کیفیت کم مواد وجود ندارد و استفاده از حلال های یاد شده صرفا میتواند راه حل موقتی برای تمیز کردن پروفیل یو پی وی سی باشد.

از کجا بفهمیم مقدار دی اکسید تیتانیوم پروفیل های UPVC در حد استاندارد است؟

تعیین مقدار و درصد دی اکسید تیتانیم استفاده شده در تولید پروفیل های یو پی وی سی صرفاً توسط تجهیزات آزمایشگاهی خاص و با آنالایز کردن قسمتی از پروفیل قابل تشخیص خواهد بود.  اطمینان از نوع فرمولاسیون یک شرکت تولید کننده و درصد استفاده از افزودنی های مقاوم در برابر نورخوشید، صرفاً با شناخت و سابقه قبلی و همچنین میزان توانمندی شرکت در دریافت استانداردهای کیفی داخلی و خارجی  تا حدودی قابل تشخیص خواهد بود.

شرکت های با سابقه تولید کننده پروفیل، همواره بهترین ترکیبات متناسب با شرایط آب هوای کشور ایران در تولید محصولات خود استفاده میکنند تا بتوانند از دوام و ماندگاری پنجره های نصب شده به عنوان اهرم تبلیغاتی استفاده نمایند.

برای اطمینان بیشتر از کیفیت پروفیل های UPVC  تولید شده میتوانید به پروژه های انجام شده در مناطق جنوبی یا گرمسیر ایران مراجعه کنید. پس در وهله اول برا اطمینان از شاخصه  ودوام پروفیل در برابر نور خورشید به قدمت تولید و پروژه های اجرا شده در مناطق گرمسیر باز میگردد.

  • تغییر رنگ پروفیل های یو پی وی سی ناشی از  آلودگی های محیطی:

نوع دیگری از تغییر رنگ در سطح پروفیل های یو پی وی سی ناشی از جذب ذرات معلق و آلودگی ها میباشد. الکتریسیته ساکن باقی مانده در سطوح پروفیل های UPVC ناشی از فرآیند تولید از یک طرف و از طرفی دیگر اثرات مواد چسبنده باقی مانده از فویل های محافظ پروفیل باعث می شود ذرات معلق و آلودگی ها به راحتی جذب سطوح پروفیل شوند.

ذرات معلق ناشی از آلودگی های شهری، گرد و غبار و همچنین ذرات چربی ناشی از کارکرد خودروها به دلیل الکتریسیته ساکن، جذب سطوح پروفیل های UPVC شده و لایه ای از جرم به روی پروفیل تشکیل گردد. انباشته شدن آلودگی به روی هم و با گذشت زمان منجر به تشکیل لایه ای ضخیم تر شده و سطح پروفیل UPVC را کدرتر و زردتر می کند.

در تغییر رنگ پروفیل های یو پی وی سی ناشی از جذب ذرات معلق، با شستشو پروفیل و نظافت آن مجدداً سطوح اصلی و اولیه پروفیل UPVC نمایان شده و همانند روز اول سفید و براق خواهند شد. در این خصوص سعی شود هر شش ماه یکبار و قبل از فصول گرم سال، آلودگی های سطوح پروفیل را توسط مواد شوینده خانگی بر طرف کنید تا انباشت لایه ها به حداقل مقدار ممکن کاهش یاید.

یکی دیگر از دلایل تشکیل جرم اثرات باقی مانده از برچسب محافظ سطح پروفیل است. از آنجایی که چسب موجود در فویل محافظ پروفیل ها یکی از مهمترین عوامل ایجاد چسبندگی سطوح پروفیل می باشد سعی کنید بلافاصله پس از نصب پنجره های یو پی وی سی، این فویل ها را از سطوح نمای بیرونی پنجره ها جدا کنید. گذشت زمان بیش از یک ماه از نصب پنجره ضمن پوسیدگی برچسب محافظ، باعث میشود چسب موجود در این محافظ ها به حفره های بسیار ریز پروفیل نفوذ کرده و  تمیز کردن پنجره به سختی انجام شود.

  • دستور العمل نگه داری از پروفیل های یو پی وی سی در مقابل تغییر رنگ چیست؟

خب حالا که با نوع دوم تغییر رنگ در پروفیل های یو پی وی سی آشنا شدیم، لازم است با چگونگی برطرف کردن آن نیز آشنا شویم. رعایت چند دستور العمل ساده در ارتباط با پنجره های یو پی وی سی دوجداره میتواند مانع تشکیل جرم و آلودگی به روی پروفیل های آن شود

  • سعی کنید هر 6 ماه یکبار سطح خارجی پروفیل ها با استفاده از دستمال و شوینده های خانگی نظیر مایع ظرفشویی یا پودر ماشین لباسشویی تمیز کنید تا از رسوب گرد و غبار و ذرات معلق در هوا جلوگیری گردد.
  • به روی پروفیل های UPVC  یک برچسب محافظ کشیده میشود تا مانع از ایجاد خط و خش به روی پروفیل یو پی وی سی گردد. بلافاصله بعد از نصب پنجره های دوجداره، برچسب محافظ را نمای بیرونی جدا کنید.تابش آفتاب و گرمای محیط باعث نفوذ چسب موجود در برچسب به منافذ ریز پروفیل شده و چسبندگی سطح پروفیل را دو چندان می کند.
  • بعد از جداسازی برچسب یا فویل محافظ پروفیل، سطح پروفیل را با دستمال آغشته به مواد شوینده خانگی تمیز کنید تا مواد چسبنده کاملا از سطح پروفیل تمیز شود.
  • هرگز از حلال های نفتی نظیر تینر یا استون برای تمیز کردن پروفیل های یو پی وی سی استفاده نکنید. اینا حلال ها باعث تخریب سطح پروفیل UPVC  شده و باعث کدر شدن سطح میشود.
  • بعد از استفاده از مواد شوینده خانگی، سطح پروفیل های یو پی وی سی را با یک دستمال تمیز و نم دار تمیز کنید. چرا که باقیمانده مواد میتواند اثرات نامطلوبی به روی سطوح داشته باشد.
  • در مناطقی که ذرات گرد و خاک بیشتر از حد مجاز است، فواصل نظافت پنجره را با زمان کوتاه تری استفاده کنید.

چگونه پنجره یو پی وی سی را تمیز کنیم ؟

  1. در وهله اول سعی کنید گرد و غبار سطح را برطرف کنید. برای این کار از یک دستمال خشک استفاده کنید تا باعث ماسیدگی گرد و خاک در منافذ پروفیل نشود.
  2. در قدم بعدی با استفاده از یک دستمال خیس و آغشته به مواد شوینده نظیر مایع ظرفشویی چربی های سطح پروفیل را برطرف کنید. این کار را برای چند بار به روی پروفیل ها انجام دهید تا به خوبی تمیز و براق گردد.
  3. در صورتی که لایه های تشکیل و جرم به روی پروفیل های یو پی وی سی شدید تر بود از مایع جرم زدای سیف یا همان CIF CREAM برای تمیز کردن پنجره های دوجداره استفاده کنید. مقدار کمی از جرم گیر سیف را به روی دستمال ریخته و سطح پروفیل را با کشیدن محکم دستمال تمیز کنید. بعد از تمیز شدن باقیمانده جرم گیر سیف را از روی پروفیل های UPVC شسته یا با دستمال خیس دیگری تمیز کنید. استفاده از محلول و یا مواد تمیز کننده دیگری نظیر کرم پاک کننده پی وی سی شرایط کاملا مشابهی یا محلول سیف دارند.
  4. برای از بین بردن لکه روی پی وی سی نیز میتوانید از ماده تمیز کننده سیف نیز استفاده کنید.

برای کندن برچسب های بافیمانده از سطج پروفیل های UPVC چکار کنیم؟

در صورتی که به هر نحو موفق به جداسازی برچسب های محافط پروفیل های یو پی وی سی نشدید، میتواند با انجام اقداماتی تا حدود بسیار زیادی این برچسب ها را از سطوح پروفیل جدا کنید:

  •  ابندا سعی کنید این کار را روزهای گرم یا زمانی که سطح پروفیل بر اثر تابش نور خروشید گرم است انجام دهید. گرما باعث نرمی چسب برچسب محافظ پروفیل شده و جدا شدن آن را ت حدود بسیار زیادی آسان تر میکند.
  • میتوانید سطج پروفیل را با استفاده از یک سشوار تا دمای حدود 60 درجه سانتی گراد گرم کنید. این کار جدا کردن برچسب را از سطوح پروفیل پنجره آسان تر میکند.
  • در صورتی که باز موفق به جداسازی برچسب محافط از سطح پروفیل نشدید، ابتدا با استفاده از یک دستمال خیس و مواد شوینده تمام سطوح پروفیل را خیس کنید. بهتر است آب مورد استفاده برای تمیز کردن پروفیل تا حد امکان داغ باشد. حال با استفاده از یک اسکاچ ظرفشویی باقیمانده برچسب محافظ را جدا کنید. هرگز از سیم ظرفشویی استفاده نکنید چرا باعث ایجاد خط و خش به روی پروفیل میشود. اسکاچ ظرفشویی از پلاستیک سخت است و توانایی ایجاد خط وخش به روی پروفیل یو پی وی سی را ندارد.
برچسب پروفیل
تمیز کردن پنجره
کندن برچسب پنجره
  • تشخیص علت تغییر رنگ پروفیل پنجره های دوجداره UPVC

سوالی که در اینجا مطرح میشود این است در صورت بروز تغییر رنگ در پروفیل های UPVC، از کجا بدانیم علت و دلیل این زردشدگی چیست؟ و یا چطور بفهمیم تغییر رنگ رخ داده ناشی کیفیت پایین مواد تشکیل دهنده است یا تشکیل جرم آلودگی به روی سطح پروفیل UPVC ؟

موارد مشوحه ذیل میتواند دال بر کیفیت پایین مواد اولیه استفاده شده در تولید پروفیل باشد که منجر به تغییر رنگ پروفیل های یو پی وی سی میگردد:

  • پنجره های UPVC نصب شده در ضلع غربی و جنوبی ساختمان از تغییر رنگ بیشتری نسبت به سایر پنجره ها برخوردار هستند:

با توجه به تابش حداکثری نور خورشید به این دو بخش از ساختمان، تغییر رنگ در پنجره های یو پی وی سی ضلع شرقی و ضلع غربی ساختمان بیشتر بوده و در سایر پنجره های نصب شده شدت کمتری از زردی مشاهده می شود.

  • تغییر رنگ کمتر در پنجره های UPVC نصب شده در زیر سایبان:

سطوح پروفیل های UPVC پنجره های نصب شده زیر سایه بان ها یا تراس ها به دلیل عدم تابش نور خورشید به مانند روز اول بوده و تغییری در آنها حاصل نشده است.

  • تغییر رنگ بیشتر در سطوح افقی و اضلاع پایینی:

لبه و سطوح افقی پروفیل های یو پی وی سی به دلیل هم راستایی با زاویه تابش نور خورشید تغییر رنگ بیشتری را دارند. لبه های کناری لاستیک های درزبندی پنجره را خوب بررسی کنید.

  • عدم تغییر رنگ در نواحی که نور خورشید به آنها تابیده نشده:

در نواحی زیرین لاستیک ها و نوارهای درزبندی به دلیل عدم تابش نور خورشید سطوح سفید رنگ و یه حالت اولیه است. اختلاف رنگ لبه های کناری لنگه پنجره با سایر سطوح ناشی از تغییر رنگ پروفیل به علت عدم استفاده مناسب از دی اکسید تیتانیوم است.

  •  عدم لایه برداری ناحیه زرد شده با استفاده از مواد شوینده خانگی:

در تغییر رنگ ناشی از نحوه فرمولاسیون پروفیل و کیفیت مواد اولیه، زردی ایجاد شده توسط مواد شوینده نظیر مایع ظرفشویی که حلال قوی چربی هستند نیز برطرف نمی شود.

 عدم مشاهده تغییر رنگ در پنجره های UPVC نصب شده در ساختمان های مجاور:

در پنجره های نصب شده در ساختمان های مجاور که از نام های تجاری دیگری در ساخت پنجره استفاده شده زردی و یا تغییر رنگ کمتری مشاهده میگردد.

  •  برگشت زود هنگام تغییر رنگ درپروفیل های UPVC:

در تغییر رنگ پروفیل های یو پی وی سی ناشی از نحوه فرمولاسیون یا کیفیت مواد تشکیل دهنده، سطح لایه ایجاد شده صرفاً توسط تینر پاک میشوند اما به دلیل ماهیت یکسان مواد، این تغییر رنگ مجددا تکرار میشود

  • سوختگی شدید سطوح پروفیل:

تغییر رنگ قسمت های زرد شده به رنگ بنفش با گذشت زمان و به علت افزایش دمای پروفیل بر اثر تیرگی ایجاد شده در سطح پروفیل.

نتیجه گیری:

تغییر رنگ پروفیل پنجره های دوجداره UPVC  که در بین عموم به تغییر رنگ پنجره پی وی سی یا زرد شدن پنجره مشهور هستند ناشی کیفیت مواد اولیه و نحوه فرمولاسیون، یک نوع واکنش شیمایی محسوب می شوند که برگشت به حالت اولیه در واکنش های شیمیایی امکان پذیر نمیباشد.

عدم استفاده از دی اکسید تیتانیم به مقدار مناسب و نیاز و یا عدم کیفیت مواد اولیه  و ترکیبات در زمان تولید پروفیل سبب می شود استحکام و دوام پروفیل یو پی وی سی در برابر اشعه UV خورشید کاهش یافته و رنگ پروفیل در مدت بسیار کوتاهی از سفید به زردی گرایش پیدا کند. با توجه به زوایه تابش نور خورشید در کشور ایران این موضع در پنجره های ضلع غربی و جنوبی ساختمان به مراتب بیشتر از سایر پنجره ها خواهد بود.

در مقابل در نقاطی از ساختمان مثل تراس ها و یا پنجره های داخلی که پروفیل های یو پی وی سی پنجره تحت تابش مستقیم نور خورشید ندارند، پنجره ها از شفافیت و سفیدی کاملا یکنواختی برخوردار هستند. حتی اگر سطوح زرد پروفیل یو پی وی سی به وسیله مواد شوینده قوی و یا حلال های شیمیایی لایه برداری شود، زردی و تغییر رنگ به علت کدر شدن سطح با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

در تغییر رنگ پروفیل های یو پی وی سی ناشی از آلودگی که در تمام سطوح پنجره و به شکل یکسان رخ می دهد قابل رفع بوده و چنانچه نظافت در دوره های شش ماهه انجام گیرد نیازی به هیچ ماده شوینده یا حلال خاصی ندارند مگر آنکه از زمان تشکیل جرم بیشتر از یکسال گذشته باشد که در این صورت به مواد شوینده قوی تر و زمان بیشتری برای نظافت مورد نیاز خواهد بود.

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید